Zmanjšajte možnosti za nastanek raka dojke

Vsaka 13. Slovenka je ogrožena, da do svojega 75. leta zboli za rakom dojke. Za njim lahko zbolijo tudi moški, ampak zelo redko. Samo 5 % obolelih nagnjenost k raku dojke podeduje. Pri večini se ta oblika raka razvije zaradi kopice drugih dejavnikov.


Preberite, kako lahko nanje vplivate in zmanjšate možnosti za nastanek bolezni.

Zmanjšajte možnosti za nastanek raka dojke

Teža

Debelost je povezana z nekaterimi vrstami raka dojke, zato je pomembno, da kar se da dolgo v življenju vzdržujete zdravo telesno težo glede na višino. Vaš indeks telesne mase naj bo od 18,5 do 24,9 kg/m2. Poskrbite, da vaš energijski vnos ni previsok in da ste redno fizično dejavni. Hitre diete vam lahko pomagajo shujšati v kratkem času, vendar je treba za doseganje dolgoročnega uspeha nenehno vzdrževati zdrav življenjski slog – ne zgolj teden ali dva, kolikor traja »instant« dieta.

Alkohol

Že samo ena alkoholna pijača na dan lahko predstavlja tveganje za razvoj raka dojke. Zaradi svoje kaloričnosti alkohol prispeva tudi k nastanku debelosti. Če se le da, se mu popolnoma izognite ali si ga privoščite le občasno in v majhni količini. Nekatere bolj prizanesljive svetovne zdravstvene smernice dovoljujejo uživanje 14 enot alkohola na teden (kar ustreza 140 gramom čistega alkohola).


Mastna hrana

Tudi preveč maščob v hrani prispeva k debelosti, zato bodite pri njihovem uživanju zmerni. Izogibajte se hrani z veliko nasičenimi maščobami (skrivajo se v oljih, maslu, mastnem mesu, kokosu, čokoladi, piškotih in tortah). Domneva se, da je njihovo uživanje povezano z rakom dojke. Raje si privoščite hrano, bogato z ribjimi olji, ki vsebujejo omega-3 večkrat nenasičene maščobne kisline. Najdete jih v lososu, sveži tuni, slaniku, sardelah in sardinah. Uživanje omenjenih rib je povezano z manjšo možnostjo za nastanek raka dojke.

Ogljikovi hidrati

Ogljikovi hidrati so še posebej nevarni za ženske po 50. letu. Te bi se morale izogibati predvsem sladkorjem in škrobnatim živilom. Svetujemo vam, da vsaj polovico vaše glavne jedi predstavlja zelenjava. Omejite vnos testenin, riža, krompirja in kruha. To vam bo pomagalo tudi pri vzdrževanju zdrave telesne teže, ki je pomembna preventiva proti nastanku raka dojke.

Sadje, zelenjava in stroki

Tveganje zmanjšuje tudi prehrana z visokim deležem sadja in zelenjave. Z njimi boste v telo vnesli potrebne antioksidante in vlaknine, ki spodbujajo prebavo. Paradižnik, lubenica, papaja in guava (roza barve) vsebujejo karotenoid likopen, ki ga povezujejo z zmanjševanjem tveganja za nastanek raka dojke. Ženskam po menopavzi, ki niso imele raka dojke, svetujejo uživanje fitoestrogenov. Nahajajo se v sojinem stroku in lanenem semenu, polnozrnatih živilih, sadju in zelenjavi. Priporočljivo je tudi uživanje hrane, ki vsebuje flavonoide (čebula, brokoli, sadje in kurkuma – slednja vsebuje tudi kurkumin, ki v velikih količinah deluje proti raku dojke).

Cink

Domneva se, da je cink povezan s tveganjem za nastanek tega raka. Veliko cinka vsebujeta pusto rdeče meso in perutnina (predvsem noge). Na teden ni priporočljivo pojesti več kot 500 gramov rdečega mesa. Pazite, da meso ni preveč kuhano. Cink vsebujejo tudi oreščki – privoščite si jih največ 30 gramov na dan.


Vitamin D

Pomanjkanje tega vitamina lahko predstavlja tveganje za nastanek različnih rakov. Vitamin D lahko dobite že z minimalnim izpostavljanjem soncu, nahaja pa se tudi v mastnih ribah in jajcih.

Kajenje

Kajenje, aktivno in pasivno, izčrpava nivo vitaminov v telesu, zato se mu izogibajte. Tudi, če ste kajenje že opustili, se držite uravnotežene diete, s katero boste nadomestili primanjkljaj vitaminov.

*****************