Zaspani vozniki enako nevarni kot tisti, ki vozijo opiti!

Manj kot 7 ur spanja ne pomeni le, da boste najverjetneje zelo utrujeni in nezmožni opravljanja zahtevnejših nalog. Kot je razkrila pred nedavnim objavljena študija, naj bi že ura do dve uri spanca manj, kot ga potrebujete, pomenili resno tveganje, če nameravate sesti za volan. V tem primeru se namreč tveganje, da povzročite nesrečo, podvoji. Vozniki, ki vozijo po tem, ko so spali manj kot 5 ur, pa naj bi bili celo enako nevarni kot tisti, ki sedejo v avtomobil pod vplivom alkohola. Zaspani vozniki naj bi bili v Združenih državah Amerike krivi kar za vsako peto prometno nesrečo s smrtnim izidom.


Zaspana voznica

Informiranost ni vedno dovolj

Kar 97 % voznikov, ki so bili udeleženi v raziskavi, je menilo, da je vožnja kljub pomanjkanju spanja neodgovorno početje, s katerim ogroziš tako sebe kot druge. Kljub temu pa je skoraj tretjina udeležencev priznala, da so v preteklem mesecu najmanj enkrat vozili tako močno zaspani, da so težko ohranjali odprte oči. Po drugi strani pa je zanimivo, da mnogi vozniki, ki so zaspali za volanom in tako povzročili nesrečo, tik pred tem niso občutili posebne zaspanosti. Občutek budnosti je torej včasih lahko lažen, zato se je pametno vsaj okvirno držati običajnih smernic glede priporočene količine spanja pri odraslih.

Dodatna priporočila za daljše vožnje

Čeprav se je raziskava osredotočila predvsem na povezavo med pomanjkanjem spanja in prometnimi nesrečami, pa je izpostavila še nekaj drugih dejavnikov, ki lahko vplivajo na vašo vožnjo. Predvsem pred daljšimi vožnjami je tako smiselno upoštevati naslednje nasvete:

  • Vozite takrat, ko ste običajno budni. Če se boste na pot odpravili takrat, ko navadno še spite, boste precej manj skoncentrirani, tudi če ste pred tem spali najmanj 7 ur. Naše telo se namreč navadi na določeno rutino oziroma cikle spanja in budnosti, zato lahko sprememba povzroči šok in zmedo.
  • Načrtujte odmor najmanj vsaki 2 uri. Tudi če se vam zelo mudi, si poskušajte vzeti vsaj nekaj minut, da se nadihate svežega zraka, se pretegnete in zbistrite misli. Nadaljevanje vožnje bo tako precej lažje.
  • Izogibajte se obilnim obrokom pred vožnjo. Najbolj problematični so obroki, ki vsebujejo veliko enostavnih ogljikovih hidratov, saj ti povečujejo občutek zaspanosti oziroma utrujenosti. Zdravi, nizkokalorični prigrizki med potjo so precej boljša izbira.
  • Če je to mogoče, potujte s sopotnikom, ki je prav tako dobro naspan in vas lahko po potrebi zamenja, če vaša koncentracija med vožnjo upade.
  • Izogibajte se zdravil, ki povzročajo zaspanost. Običajno je pri tovrstnih zdravilih tudi v navodilih navedeno opozorilo, da je vožnja v primeru jemanja tega zdravila odsvetovana.

*****************