Tri vrste ‘ostankov’, ki jih raje ne jejte

Si popoldne ali zvečer pogosto privoščite, kar ostane od kosila? S tem načeloma ni nič narobe, razen tega, da hrana, ki stoji, nima tako dobrega okusa kot pravkar pripravljena. Kljub temu je uživanje ostankov določene hrane lahko nevarno. Preberite, katerim se je bolje izogniti in zakaj.


Riž

Če ostanki riža niso shranjeni na pravi temperaturi, se bodo v njih začele širiti in množiti spore škodljivih bakterij, ki lahko povzročijo prebavne težave – diarejo ali bruhanje. Tudi če riž ponovno segrejete v upanju, da boste pobili spore, to ne bo pomagalo. Slednje lahko namreč preživijo tudi 100 stopinj Celzija. Najbolje je, da riž, ki ga skuhate, takoj pojeste v celoti. Če ga še kaj ostane, ga spravite v hladilnik – najbolje takoj, ko ga prenehate jesti. Ne pustite, da riž stoji na sobni temperaturi več kot eno uro. Dlje kot ga boste pustili, več nevarnih spor se bo razširilo v njem.

ponovna uporaba olja

Rastlinsko olje

Ponovno segrevanje živil, ki vsebujejo ostanke rastlinskega olja, lahko predstavlja tveganje za nastanek bolezni srca, možgansko kap in celo raka. Nova raziskava je pokazala, da lahko ponavljajoče segrevanje večkrat nenasičenih olj z linolensko kislino iz njih sprosti strupeno komponento, ki lahko povzroči številne zdravstvene težave. Taka olja so: repično, koruzno, sojino in sončnično.

Strupena komponenta, ki se sprošča ob segrevanju teh olj, je 4-hidroksi-trans-2-nonenal (HNE). Številne študije so dokazale, da je uživanje HNE povezano s srčno-žilnimi boleznimi, možgansko kapjo, Parkinsonovo, Alzheimerjevo in Huntingtonovo boleznijo, boleznimi jeter in rakom.


Komponenta se iz rastlinskih olj sprosti, ko olja preveč segrejemo ali jih segrevamo znova in znova. Dietetiki svetujejo, da nikoli ne segrevate olja do točke, ko se iz njega začne kaditi. Olje uporabljajte samo enkrat.

Zelenjava

Mnogi (zmotno) mislijo, da se iz zelenjave, ki jo ponovno segrejemo, začnejo sproščati strupi. Na to, ali bo zelenjava potencialno nevarna, v resnici vpliva način, kako je shranjena. Dietetiki priporočajo, da ostanke kuhane zelenjave shranite na temperaturi 4 stopinje Celzija ali nižji. Če načrtujete, da boste zelenjavo shranili za dlje kot 12 ur, jo zamrznite.

Veliko različnih vrst zelenjave, kot so solata, špinača, zelena in pesa, namreč vsebuje nitrat, ki sam po sebi ni škodljiv, ampak ga na sobni temperaturi bakterije začnejo spreminjati v nitrit. Ta lahko pri dojenčkih in majhnih otrocih povzroči povečano raven hemoglobina v krvi (methemoglobinemija). Simptomi te bolezni so glavoboli, utrujenost, kratka sapa in epileptični napadi.