Premagajte strah pred javnim nastopanjem

S strahom pred javnim nastopanjem se soočajo številni ljudje. Lahko gre za popolnoma normalno tremo, v najhujših primerih pa človek občuti paralizirajoči strah in paniko. Številni ljudje, ki imajo strah pred javnim nastopanjem, se tem situacijam navadno v velikem loku izogibajo, če pa se že lotijo javnega nastopa, pa tega le s težavo izpeljejo. Z ustrezno pripravo in vztrajnostjo je večinoma strah pred javnim nastopanjem mogoče premagati.


Javni nastop

Pri premagovanju strahu pred nastopanjem si lahko pomagate z naslednjimi strategijami:

  • Dobro je, da veste, o čem boste govorili. Bolj ko veste, o čem boste govorili in bolj ko poznate izbrano področje, manj je možnosti, da boste naredili napako ali se zmedli. In če se vam bo to slučajno zgodilo, boste hitreje spet ujeli ritem. Prav tako že doma razmislite o tem, kakšna vprašanja bi vam lahko zastavili vaši poslušalci in si pripravite vsaj okvirne odgovore.
  • Organizirajte se. Razmislite o tem, katere informacije želite deliti, pa tudi to, katere pripomočke potrebujete (na primer delovne liste, prenosni računalnik, projektor …). Bolj ko ste organizirani, manj nervozni boste. Za pomoč si lahko različne oporne točke napišete na kartonček, saj boste tako točno vedeli, kaj boste povedali. Če je le mogoče, si pred nastopom oglejte prostor in preverite, ali je tam na voljo vsa oprema, ki jo potrebujete.
  • Vaja, vaja in še enkrat vaja. Doma pojdite čim večkrat skozi celotno predstavitev. Lahko predavate prijateljem, znancem, družinskim članom – torej ljudem, ob katerih ste lahko popolnoma sproščeni. Prosite jim, naj vam dajo neko povratno informacijo v zvezi z vašo predstavitvijo. Lahko se tudi posnamete s kamero in tako vidite, kje vse še lahko izboljšate svoj nastop.
  • Verjemite, da vam bo uspelo. Zelo pomembno je, da si zaupate in verjamete, da bodo šle stvari tako, kot morajo iti. S pozitivnimi mislimi lahko zmanjšate negativne misli in sprostite občutke anksioznosti.
  • Globoko dihajte. Globoko in umirjeno dihanje deluje zelo pomirjujoče. Preden boste stopili pred poslušalce, dvakrat ali trikrat globoko vdihnite in izdihnite ter umirite misli.
  • Osredotočajte se na to, kaj imate povedati in zanemarite občinstvo. Pozornost ljudi navadno pritegnejo nove informacije in manj način, kako so informacije podane. Pogosto še opazijo ne govorčeve treme in napetosti, če pa jo že opazijo, pa znajo to sprejeti in razumeti.
  • Naj vas ne bo strah, če nastane tišina. Če izgubite rdečo nit in kar naenkrat ne veste, kaj reči, se vam bo gotovo zdelo, da se ti trenutki tišine vlečejo kot večnost. No, v resnici gre navadno le za nekaj sekund. Če se vam to zgodi, poskusite nekajkrat vdihniti in izdihniti, zbrati misli in nadaljevati s svojim nastopom.
  • Ko končate, bodite ponosni nase. Morda se vam predstavitev ne bo zdela popolna, vendar je prav, da se ob tem zavedate, da smo ljudje sami do sebe bolj kritični, kot pa so kritični drugi. Na svoje napake poskusite gledati kot na priložnost, da stvari izboljšate in naslednjič naredite svoj nastop še boljši.

Če kar ne morete iti preko strah pred javnim nastopanjem, morda ne bo napak, če poiščete strokovno pomoč. Kognitivno-vedenjska terapija je zelo učinkovita pri premagovanju strahov pred javnim nastopanjem.

Trema in nervoza pred javnim nastopom sta do določene mere popolnoma normalni in razumljivi. Vendar pa je strah pri določenih ljudeh zares tako močan, da preprosto ne zmorejo normalno funkcionirati pred drugimi ljudmi. V nekaterih primerih lahko govorimo o generalizirani anksiozni motnji in socialni fobiji, ki jo je včasih treba zdraviti z zdravili, psihoterapijo ali kombinacijo obeh.