Spregledane deklaracije

Živilski izdelki so že vrsto let opremljeni z nalepkami, na katerih so navedeni podatki o prehranski in energijski vrednosti živila, vsebnosti posameznih dodatkov in podobno. V večini primerov niso nalepljene na osrednjem, najbolj vidnem mestu, temveč nekje ob strani, zato obstaja verjetnost, da kupci nanje niso pozorni. Kako skrbno kupci preberejo te nalepke pred nakupom? Preberejo vse informacije ali samo del?


Deklaracije

Na ta vprašanja so poskušali odgovoriti strokovnjaki v raziskavi, ki je temeljila na simuliranem nakupovanju živil. V njej so 203 udeleženci nakupovali 64 različnih živil, prikazanih na računalniških zaslonih, in samoocenjevali svojo pozornost branja podatkov. Vsaka slika na zaslonu je vsebovala podatke o prehranski vrednosti, seznam sestavin ter opis izdelka s ceno in količino. Ti podatki so bili razporejeni tako, da so jih udeleženci videli bodisi na levi, na desni bodisi na sredini zaslona. Zasloni so bili opremljeni z napravo za sledenje očesnih gibov, ki so pokazali, da so sodelujoči najpogosteje brali podatke na vrhu zaslona, zlasti prvih pet vrstic, redkeje pa tiste na dnu. Če je bila nalepka s podatki o prehranski vrednosti živila prikazana v osrednjem stolpcu, so v povprečju prebrali 61 odstotkov vsebine, v primerjavi z zgolj 37 oziroma 34 odstotki, če se je nahajala v levem ali desnem stolpcu. Pregledovanju tako prikazane nalepke so namenili 30 odstotkov več časa kot pregledovanju nalepk ob strani.

Izkazalo se je, da so udeleženci zase menili, da dokaj skrbno preberejo določene podatke, vendar je sledenje očesnih gibov to prepričanje ovrglo. 31 odstotkov jih je izjavilo, da vedno preberejo podatke o vsebnosti vseh maščob, vsebnost kalorij pa je zanimala samo devet odstotkov sodelujočih.