Sindrom nemirnih nog – ko noge ne najdejo miru

Sindrom nemirnih nog (RLS) je nevrološka motnja, ki takrat, ko človek leže k počitku, povzroči potrebo po premikanju nog. Ker je to zelo moteče za spanec, se sindrom nemirnih nog šteje tudi med motnje spanja. Morda se noge, ki ne najdejo miru, na prvi pogled zdijo nekaj duhovitega, vendar temu ni tako. Bolezenski znaki so mučni in neprijetni, pri nekaterih se izrazijo bolj, pri drugih pa manj.


Sindrom nemirnih nog in simptomi

Ljudje s sindromom nemirnih nog zaradi neprijetnih dražljajev v nogah čutijo potrebo po premikanju nog, to se navadno zgodi, ko se odpravijo spat ali pa med počivanjem na kavču oziroma gledanjem televizije. Te neprijetne dražljaje opisujejo kot srbečico, mravljinčenje ali obutek gomazenja na nogah. Občutki so v nekaterih primerih sicer lahko prisotni tudi med dnevnimi aktivnostmi, vendar pa je jakost dražljajev toliko večja ob mirovanju. Nekateri ljudje s to tegobo normalno živijo, drugi pa, ki zaradi tega tako rekoč skoraj več ne spijo, so lahko zelo obupani.

Sindrom nemirnih nog

Starost in spol nista dejavnika

Sindrom nemirnih nog ne izbira med spoloma, prizadene pa približno 10 % svetovnega prebivalstva. Mnogi se ga niti ne zavedajo, saj ne moti ritma njihovega življenja, težja oblika je na srečo redka. Začne se lahko pri kateri koli starosti, tudi pri majhnih otrocih, vendar pa bolj pogosto prizadene odrasle in starejše ljudi.

Vzroki za nastanek bolezni nepojasnjeni

Vzroki za nastanek bolezni še danes niso jasni, vendar pa je vsem prizadetim skupno pomanjkanje magnezija v organizmu. Strokovnjaki so zato sklenili, da je sindrom nemirnih nog vsaj deloma povezan s porušenjem ravnovesja mineralov v telesu. Opisano stanje je lahko posledica nekaterih kroničnih bolezni, vključno s Parkinsonovo boleznijo, odpovedjo ledvic in sladkorno boleznijo, ali pa se pojavi kot stranski učinek nekaterih zdravil, med drugim antipsihotikov, antidepresivov in protialergijskih zdravil. Sindrom nemirnih nog se lahko pojavi tudi epizodno in čez čas izzveni, taka pojavitev je precej pogosta pri nosečnicah, zlasti v zadnjem trimesečju. Zdravljenje je namenjeno lajšanju simptomov, saj zdravila, ki bi bolezen v celoti odpravilo, še niso odkrili. Spodaj je nekaj nasvetov, na kakšen način si lahko pomagate sami doma.


Prehranska dopolnila

Uživanje prehranskih dopolnil na dnevni bazi pri nekaterih odrpravi simptome v celoti, pri drugih pa stanje vsaj močno olajša. Vsakodnevni dodatni vnos kalcija in magnezija, bodisi v obliki tablet ali polnovredne prehrane, se je izkazal za verjetno najučinkovitejši način boja oziroma lajšanja simptomov. Tudi dodatni vnos folne kisline je priporočljiv, saj ta pomaga pri nastajanju rdečih krvničk, ki telo oskrbujejo s kisikom. Znanstveniki namreč domnevajo, da je tudi pomanjkanje kisika v krvi eden možnih vzrokov.

Masaža in zmerno gibanje

Masaža nog in prstov na nogah ter razgibavanje in raztezanje prav tako blagodejno delujejo na sindrom nemirnih nog in v nekaterih primerih odpravijo občutek ščemenja in posledično nebrzdano željo po premikanju nog. Tudi vsakodnevni sprehod lahko pomaga, vendar bodite pozorni: v primeru mišičnih krčev z raztezanjem prenehajte, saj je verjetno vzrok v pomanjkanju mineralov.

Vroča in hladna kopel

Nekateri prisegajo, da jim bolj kot vse ostalo pomaga vroča kopel pred spanjem, drugi pa noge raje hladijo. Kombinacija obojega poveča prekrvavitev in oskrbo telesa s kisikom. Noge najprej za nekaj minut namakajte v vročo, nato pa še v mrzlo vodo.

Izogibajte se kajenju in pitju alkohola

Raziskave so pokazale, da uživanje alkohola in kajenje, pa tudi pitje kave sindrom nemirnih nog le še poslabšajo. Opustite torej nezdrave navade in morda se bo stanje izboljšalo. Če ne gre drugače, se alkoholu, kavi in cigaretam izogibajte vsaj v času pred spanjem. Različnim ljudem pomagajo različni postopki lajšanja težav, najbolje bo, če vse našteto kombinirate. Če se stanje poslabša do mere, da ponoči zaradi pretiranih simptomov več ne boste mogli spati, obiščite zdravnika, saj so simptomi morda posledica kakšne hujše bolezni.


*****************