Ribe naj jedilnik polnijo vsaj enkrat tedensko

Ribe so pomemben del prehrane ljudi po vsem svetu, najpogosteje pa polnijo jedilnik prebivalcev obmorskih držav. So odličen vir beljakovin in omega 3 maščobnih kislin, pa tudi vitamina D, kalcija in fosforja, poleg tega pa imajo malo kalorične vrednosti. Strokovnjaki pravijo, da naj bi ribe zaradi kopice pozitivnih učinkov na naše zdravje uživali vsaj enkrat na teden.


Nekaj zanimivosti

Ribe sodijo v skupino vretenčarjev, prilagojenih za življenje v vodnem okolju. Različnih vrst rib je skoraj toliko, kot vseh ostalih vretenčarjev – denimo dvoživk, plazilcev, ptičev in sesalcev – skupaj. Poznamo približno 20.000 vrst rib, nekateri znanstevniki pa menijo, da jih je še enkrat toliko. Sladkovodnih rib je okrog 5000 različnih vrst, 400 izmed njih prebiva v sladkih vodah v Evropi. Najmanjša vrsta rib je Paedosypris progenetica, katere predstavniki so veliki zgolj 9 mm. Na drugi strani pa imamo denimo morske pse, izmed katerih so največji dolgi 21 m, tehtajo pa lahko tudi 25 ton.

ribe prehrana

Človek in ribe

Ljudje se z ribištvom ukvarjajo že od pradavnine. Ribolov je še danes zelo razširjen, ribe pa pridobivamo tudi z načrtnim gojenjem. Kot zanimivost – letni ulov rib je leta 2006 znašal slabih 78 milijonov ton.

Ob tem je potrebno opozoriti tudi na pretiran izlov užitnih vrst rib, ki predstavlja resno grožnjo populaciji omenjenih rib. Ribištvo in ribogojništvo negativno vplivata na okolje tudi z onesnaževanjem in uničevanjem naravnih živalskih habitatov.


Najbolj in najmanj zrave vrste rib

Med najbolj zdrave vrste rib sodijo losos, sardine, sardele, modre ribe, slanik in polenovka. Losos denimo vsebuje veliko vitamina D, ki pripomore k vsrkavanju kalcija v kosti, in vitamina A, ki krepi imunski sistem, vpliva na zdravo kožo in sluznico ter preprečuje slabokrvnost. Losos bogati tudi velika vsebnost vitamina B, ki je pomemben pri preprečevanju raka, alergij in migren, maščob omega 3 in številnih mineralov, denimo cinka, selena, kalcija in železa.

Mišljenje, da je vsa morska hrana zdrava, je kljub vsemu zmotno. Lignji in hobotnice imajo na primer visok delež nasičenih maščobnih kislin. Pomemben je tudi način priprave rib – cvrtje denimo ni priporočljivo, saj sicer zdravi jedi doda škodljive maščobe, odvzame minerale in je precej kalorično.

*****************