Visok davek pomanjkanja spanja

V strokovni reviji the Annals of Internal Medicine je bila nedavno objavljena raziskava, ki zelo jasno kaže, kako zelo ljudje s pomanjkanjem spanca škodimo svojemu zdravju. Poleg tega da pomanjkanje spanca negativno vpliva na naš metabolizem (ga močno upočasnjuje), povzroča tudi večjo lakoto, nam jemlje energijo, zaradi pomanjkanja spanca se prehitro staramo in še bi lahko naštevali. Nekatere raziskave celo kažejo, da lahko zaradi pomanjkanja spanca pride celo do odpornosti na inzulin in težav s krvnim sladkorjem.


Pomanjkanje spanja

Ne govorite si, da boste spali pozneje, da zdaj nimate časa za to, da spanje tako ali tako ne vpliva na nič. Če ste kdaj v dilemi, ali bi izbrali vadbo ali krepčilen spanec, se brez oklevanja odločite za slednjega.

  • Če ne spimo dovolj, se nas pogosteje poloti neustavljiva lakota, zaradi katere posežemo po najslabši možni hrani.

Pomanjkanje spanca povzroči, da se vrednost leptina, hormona sitosti, zniža za kar dobrih 15 %, hkrati pa se za 14,9 %  poviša vrednost grelina, hormona lakote. Zaradi tega izgubimo nadzor nad svojim tekom in pojemo več, kot potrebujemo (navadno pa je še izbor hrane daleč od optimalnega).

  • Leptin vpliva tudi na delovanje ščitnice.

Leptin nadzoruje metabolizem in tako vpliva tudi na delovanje ščitnice. Kadar ne spite dovolj in se vrednost leptina zniža, to negativno vpliva na delovanje ščitnice, vaš metabolizem pa dobesedno zaspi. Posledično ste brez energije, odvečni kilogrami pa se samo kopičijo. Če ne spite dovolj, resnično zamujate edinstven čas, ko je vaše telo najbolj dovzetno za kurjenje podkožne maščobe.


  • Pomanjkanje spanca zmanjša odzivnost naših celic na inzulin.

Če ste manj občutljivi na inzulin, morate proizvesti več inzulina, da uspete uravnotežiti ves presežni krvni sladkor, ki kroži po vašem telesu. Zaradi več inzulina jetra hrano, ki jo zaužijemo, shranijo v podkožno maščevje, zaradi česar obročki okrog pasu rastejo in  rastejo.

  • Pomanjkanje spanja negativno vpliva na mišljenje in razpoloženje.

Ko spimo, naše telo izloča zelo močne nevrotoksine, ki nastanejo kot popolnoma naraven stranski produkt v času, ko smo budni. A če pustimo, da se ti stranski produkti kar nalagajo in nalagajo, lahko pride do precej neprijetnih stvari – poslabšajo se naše sposobnosti pomnjenja, pojavijo se razpoloženjska nihanja, prav tako pa se tudi težko osredotočimo. Tudi vnetja in oksidativni stres na nas delujejo uničujoče, predvsem na možgane, zaradi česar se poveča tveganje za razvoj različnih degenerativnih bolezni, kot sta Alzheimerjeva in Parkinsonova bolezen.

  • Zaradi pomanjkanja spaja se hitreje staramo.

Saj veste, kako ste videti po neprespani noči – upadli, brez energije, starejši. Med spanjem je čas, ko svoje delo lahko opravi rastni hormon ali kar hormon mladosti. Pomanjkanje rastnega hormona se kaže v zgubani koži brez leska, prav tako pa se zaradi tega močno spremeni tudi sestava vašega telesa – namesto mišične mase začne prevladovati maščobno tkivo, česar pa nočete, kajne?

Kako torej poskrbeti za dovolj spanca in izboljšati svoj metabolizem:


  1. Vsak teden pojdite v posteljo 15 minut prej, dokler ne boste poskrbeli za sedem do devet ur spanca na noč.
  2. Vaša spalnica naj bo popolnoma zatemnjena, kar bo poskrbelo za boljši hormonski odziv.
  3. Pred spanjem umirite svoje telo – nič televizije, interneta, visoko intenzivne vadbe. Prede se odpravite spat, nekaj časa namenite sproščanju in umiranju  svojega telesa ter ga pripravite na zaslužen nočni počitek.
  4. Pred odhodom v posteljo vsaj tri ure ne jejte.