PMS kot mesečna preobrazba – iz ovčke v zmajevko

PMS pride vsak mesec ob istem času – točno kot švicarska urica. Poteka nekako takole. Kar naenkrat vas popade čuden občutek razdražljivosti, pri čemer vas ob živce spravi že najmanjša sprememba. Sledi občutljivost in ta vpliva na odnose z vašimi najdražjimi. Le zakaj vas popolnoma nihče ne razume?! Oh, še dobro, da obstaja čokoladni sladoled s karamelnim prelivom – ta vas pomiri vsaj za kakšno uro ali dve, nato pa se čustveni vlakec smrti zopet nadaljuje. Joj, in ta ogledala! Zakaj morajo sploh obstajati? Kako sem napihnjena! In ti mozolji na čelu – bodo sploh kdaj izginili? Najraje bi ves dan preživela v postelji! No, in če vas vse to popade med vikendom, je temu verjetno tudi tako. S trebušnimi krči, najljubšo odejo in osladno romantično komedijo obležite med gorami blazin.


PMS - predmenstrualni sindrom

Vam zveni znano? Ravnokar smo opisali najpogostejše simptome predmenstrualnega sindroma (PMS), s katerim mesečno redno srečuje večina pripadnic nežnejšega spola. V predmenstrualnem času začne žensko telo doživljati vrsto sprememb, katerih simptomi po navadi elegantno dobijo etiketo PMS. Čeprav slednjega nekateri (zlasti naše boljše polovice) dojemajo zgolj kot tipičen ženski izgovor, da smo enkrat na mesec lahko pač tečne ter da si takrat lahko privoščimo neskončne količine junk hrane, medicina PMS priznava kot zdravstveno stanje s fizičnimi in psihičnimi simptomi.

Kaj pravzaprav je PMS?

PMS je niz hormonskih sprememb, ki se pri pripadnicah nežnejšega spola pojavijo v predmenstrualnem času in tako sprožijo številne čustvene ter telesne simptome. »Kot bolezen je bil potrjen leta 1981,« pojasnjuje Aleš Koščak iz laboratorija Medicare Plus. »Gre za psihične in fizične spremembe, ki se pojavljajo med obdobjem po ovulaciji in pred menstruacijo (12.–14. dan – 28. dan),« nadaljuje in dodaja, da je pri PMS-u značilno ciklično ponavljanje simptomov, ki imajo resen, a predvidljiv učinek na počutje. Seveda pa je prisoten zgolj v ženskih plodnih letih – ko ženska preide v obdobje menopavze, simptomov ni več (pojavijo se novi – a to je že druga zgodba). »PMS lahko prizadene katero koli žensko v reproduktivnem obdobju (9–55 let),« še pove Koščak. V večini primerov je sicer PMS s svojimi simptomi bolj ali manj zmeren in »obvladljiv«, pri nekaterih posameznicah pa so simptomi lahko tako hudi, da lahko celo otežujejo normalen potek njihovega vsakdanjika.

Simptomi PMS-a

Ker obstaja precej različnih simptomov, povezanih s PMS-om, jih je seveda pogosto zelo težko diagnosticirati. A čeprav ni univerzalnega testa za PMS, lahko zdravniki izvedejo teste za izključitev drugih bolezenskih stanj, ki povzročajo podobne simptome. Bistveno pa je tudi to, da simptomi sovpadajo z našim menstrualnim ciklom – takrat smo lahko prepričani, da gre za simptome PMS-a. »PMS se pojavlja ciklično (vsak mesec) povzroča resne, vendar predvidljive težave. Najlažje PMS odkrijemo tako, da spremljamo mesečno perilo (štejemo dneve od začetka krvavitve). Če se simptomi začnejo pojavljati po 14. dnevu in se mesečno ponavljajo, lahko govorimo o PMS-u,« pojasnjuje Koščak. Vodenje mesečnih dnevnikov počutij in simptomov je tako koristna podlaga za potrditev diagnoze PMS-a.


PMS simptomi

Psihološki simptomi PMS-a:

  • razpoloženjske spremembe: jok brez razloga, depresija, tesnoba, jeza, žalost, razdražljivost …
  • spolne spremembe: povečan ali zmanjšan libido …

Fizični simptomi PMS-a:

  • želodčne težave, driska, zaprtje,
  • neprestana utrujenost,
  • glavoboli,
  • zastajanje telesne tekočine, napihnjenost,
  • akne,
  • občutljivost dojk,
  • bolečine v sklepih,
  • trebušni krči,
  • močna hrepenenja po določeni hrani (zlasti po sladkem).

[quote_box_left]

Profil posameznice, ki se srečuje s PMS-om

»PMS lahko prizadene vsako žensko v reproduktivnem obdobju. Pri tem naj bi se simptomi ponavljali vsak mesec ter z dovolj veliko jakostjo, da jih oseba prepozna in loči od drugih razpoloženjskih motenj,« pojasnjuje Koščak.

[/quote_box_left]


Kaj sproži oziroma povzroča PMS?

Med medicinsko stroko ni enotnega odgovora, kaj je tisti sprožilni dejavnik, ki vpliva na pojav PMS-a. Prav tako ni enotnega odgovora na to, zakaj ga nekatere ženske doživljajo močneje kot druge. »Vzroki za PMS so različni. Najpogostejši vzrok je nihanje hormonov, kot so progesteron, estradiol in testosteron. Pojavi se t. i. estrogenska dominanca, pri čemer gre za porušenje ravnovesja hormonov v prid estrogenov ter znižanje spolnega hormona progesterona,« pove Koščak, ki obenem pojasnjuje, da se razlogi za pojav PMS-a lahko skrivajo tudi v izčrpanosti nadledvične žleze ter pomanjkanju mineralov in vitaminov.

pms vadba prehrana

Hormonski razlogi oziroma menstrualni ciklus

»Normalni menstrualni cikel ženske poteka nekako tako: V prvi fazi (folikularna) hormona FSH in LH spodbudita rast jajčec. V tem obdobju zaznamo rast estrogena. Ko so jajčeca (folikli) dozorela, pride do izločanja hormona LH oz. ovulacije. V tem obdobju (lutealna faza) je raven progesterona in estrogena najvišja zaradi rumenega telesca, ki je nastalo iz starih folikularnih celic. Če do oploditve ne pride, rumeno telesce propade, z njim pa padeta tudi aven estrogena ter predvsem progesterona. Začne se menstruacija in z njo nova folikularna faza. Prav upad progesterona privede do tega, da so učinki estrogenov na telo izrazitejši,« pojasnjuje Koščak.

Kaj pa vpliv določenih živil?

»Ker veliko hormonov nastaja iz holesterola, imajo nekatera živila to značilnost, da zvišujejo raven holesterola,« odgovarja Koščak, ki pojasnjuje, da v to skupino živil spadajo alkohol, kofein, enostavni ogljikovi hidrati, obdelani ogljikovi hidrati (npr. bela moka) ter nekatere živalske beljakovine. Našteta živila naj bi namreč naravno vplivala na zvišanje ravni estrogena.

»Na zvišanje pa lahko vplivata tudi pomanjkanje joda in okoljska izpostavljenost xenoestrogenom (umetne kemikalije, ki zaradi podobne kemične strukture delujejo kot estrogeni v telesu in lahko povzročajo negativne posledice za organizem),« še doda Koščak.


[quote_box_right]

Za PMS neustrezna prehrana oziroma snovi:

  • kofein in nikotin (povzročata razdražljivost, živčnost, nespečnost),
  • alkohol (deluje kot sedativ),
  • sol (povečuje zadrževanje vode in napihnjenost),

[/quote_box_right]

Kaj lahko storite same?

Še preden se zatečete k vsem možnim strokovnjakom ter sintetičnim zdravilom, se lahko blaženja simptomov PMS-a lotite kar same. Ob dobri in odgovorni skrbi za svoje telo lahko simptomom PMS-a kljubujete veliko lažje, kot če se ves čas zanašate na tablete. Nekateri izmed opisanih načinov se tako nanašajo na celovito spremembo vašega vsakdanjika, spet drugi pa se nanašajo na konkretne simptome PMS-a in časovno obdobje pred menstruacijo. Pri tem Koščak poudarja, da je treba upoštevati tudi dejstvo, da so lahko simptomi PMS-a različni od primera do primera. »Izrazitejše ko je nihanje hormonov, izrazitejši naj bi bili tudi simptomi. Običajno lahko lažjo obliko PMS-a odpravimo sami s primerno prehrano in spremembo načina življenja,« dodaja.

»V času po ovulaciji je treba zmanjšati vnos alkohola, kofeina, soli, sladkorja in živalskih beljakovin (npr. mleka). Na drugi strani povečamo vnos sadja, zelenjave, stročnic, oreščkov, polnozrnatih živil in vlaknin,« še pove Koščak in doda, da za ublažitev simptomov pomagata tudi redna rekreacija ter obvladovanje stresa. »Eden izmed razlogov za PMS je tudi zvišano delovanje nadledvične žleze, kar vodi v visok kortizol, ki drži naše telo v stanju pripravljenosti. Kortizol običajno zviša daljša izpostavljenost stresu,« še pove.

pms zdrava prehrana

Pomoč pri blaženju simptomov PMS-a vam zagotavljajo:

  1. Fizična aktivnost

Nekajtedenska zmerna telesna vadba oziroma aktivnost bo zagotovo pripomogla k temu, da simptomi PMS-a ne bodo tako hudi in nevzdržni.

  1. Kakovosten spanec

Poslušajte svoje telo. Utrujenost »pogasite« z ustreznim počitkom in svojemu telesu privoščite dovolj spanca. Sem ter tja si privoščite tudi kakšen dremež.

  1. Zdrava prehrana

Tik preden veste, da se bodo začeli simptomi PMS-a, poskusite zaužiti čim manj kofeina, alkohola in sladke oziroma slane hrane. Čim manj obremenjujte svoj želodec in mu raje privoščite lažjo hrano.

Kaj pa hujši simptomi PMS?

Koščak pri izrazitih simptomih PMS-a priporoča posvet pri izbranem ginekologu. »Pri hujših oblikah hormonskega neravnovesja lahko pride do pojava drugih simptomov npr. nerednih menstruacij, zmanjšanja plodnosti, odsotnosti menstruacij, slabšega delovanja ščitnice, padca imunske odpornosti, poslabšanja prebave, nabiranja maščobnih oblog in celo nastajanja predrakavih sprememb (policitičnih jajčnikov ter rakavih sprememb na maternici in dojkah),« nam pojasni. »V tem primeru je oseba lahko kandidat za nadomestno hormonsko terapijo. Dodaja se hormon, ki ga primanjkuje. Poleg tega pomagajo še dodajanje vitaminov A, B, C, kompleksa B-vitaminov ter mineralov magnezija, mangana, kalcija,« še doda.

Torej …

Le pogumno v »spoprijem« s simptomi PMS-a. Če se srečujete z blažjimi simptomi, se jih lahko lotite same, če pa so ti hujše oblike, s posvetom pri strokovnjaku nikakor ne odlašajte!

Vitamini in minerali pri PMS-u

Obstaja kar nekaj študij, ki kažejo, da vam s simptomi PMS-a vaše telo sporoča, da potrebuje več določenih mineralov in vitaminov. O katerih govorimo?

  1. Kalcij

PMS in pomanjkanje kalcija imata veliko več skupnega, kot to morda deluje na prvi pogled. Ko začutite simptome, se prepričajte, ali se v živilih na vašem jedilniku znajde dovolj pogosto.

  1. Magnezij

Ali je eden izmed vaših simptomov PMS-a zadrževanje telesnih tekočin? 200 mg zaužitega magnezija na dnevni ravni lahko povzroči opazno razliko!

  1. Vitamin E

Zadnje raziskave kažejo visoko raven povezanosti med pomanjkanjem vitamina E in izkušnjo PMS-a. Vitamin E je namreč močan antioksidant, ki poleg ugodnih fizičnih učinkov prinaša tudi posledična psihološka olajšanja.

  1. Vitamin B6

100 mg omenjenega vitamina na dan bo odlična popotnica proti PMS-u, zlasti če boste redno uživali tudi magnezij. Najboljši učinek boste opazile tiste, ki trpite za PMS-depresijo.

Zelišča pri PMS-u

  1. Navadna konopljika

Močno lahko pomaga pri nespečnosti in depresiji. Plod navadne konopljike naj bi priporočali zlasti za lajšanje bolečih menstruacij ter bolečih in občutljivih prsi. Hkrati naj bi rastlina pomagala tudi pri umirjanju hormonskih nihanj. Več o navadni konopljiki.

  1. Svetlinovo olje

Slednje lahko pomaga zlasti pri občutljivih dojkah. Tri do štiri kapljice na dan v času PMS-a in razlika bo več kot pozitivna ter očitna! Več o svetlinovem olju.

  1. Grozdnata svetilka

Njene izjemne zdravilne učinke so poznali že ameriški staroselci. Koren grozdnate svetilke se danes uporablja za lajšanje trebušnih PMS-krčev ter za dvig splošnega počutja v obdobju PMS-a. Več o grozdnati svetilki.

SHARE