Očiščevalni čili

Razširjeno je mnenje, da jedi s čilijem močno žgejo v ustih in še kje. Vendar imate na razpolago širok izbor okusov, poleg tega pa ni potrebno, da čili prevladuje, uporabljajte ga s prefinjenim občutkom za oplemenitenje arome in okusa.


Čili

  1. Zmanjšuje nagnjenost k nastajanju krvnih strdkov. Možganska kap in nekatere oblike srčnega napada so posledice oblikovanja krvnega strdka, ki lahko zamaši arterijo. Redno uživanje (vendar v zmernih količinah) svežega čilija spodbudi krvni obtok in pomaga preprečevati nastajanje krvnih strdkov.
  2. Pomaga pri ‘čiščenju’ dihalnih poti. Pri uživanju pekočega čilija se sprostimo, zasolzijo se nam oči in teče nam iz nosu. Čili s svojim grelnim, vzpodbujajočim delovanjem poveča količino sluzi, prečisti dihalne poti in je tako v pomoč pri kašlju in prehladu.
  3. Spodbuja prebavo. Poveča izločanje želodčne kisline, kar nam zagotavlja, da je bo dovolj za uničenje večine bakterij v hrani in da bo prebava učinkovita.
  4. Začasno pospeši izgorevanje kalorij. Pri prostovoljcih, ki so po obroku zaužili približno tri grame čilijeve omake, se je kalorijska poraba v naslednjih nekaj urah v povprečju povečala za 25 odstotkov.

Bolj pekoče čili paprike vsebujejo več kapsaicina, ki je vir njihovega grelnega, spodbujajočega delovanja, zato jih je potrebno za zdravilno učinkovanje pojesti manjšo količino. Na primer dve čajni žlički svežih čili paprik na dan zadostuje za spodbujanje krvnega obtoka in čiščenje dihalnih poti.

Paziti pa moramo, ker prevelika uporaba čilija povečuje tveganje za nastanek želodčnega raka. Kadar imate opravka s svežimi paprikami, se ne dotikajte oči ali ureznin.

Stopnja ostrine je pri čili paprikah zelo različna. Madžarska paprika in španski pimento sta najmilejši obliki, a s posebnim postopkom jim še zmanjšajo vsebnost kapsaicina. Posušen čili in čili v prahu ohranita svojo ostrinoin nekaj beta karotena , izgine pa vitamin C, s čimer se zmanjša antioksidacijsko delovanje.


Priprava: veliko dežel v tropskem in subtropskem pasu odlikuje velik izbor čilijevih jedi, tako da je na voljo dovolj receptov, med katerimi lahko vsak najde nekaj zase. Preden jedi dodamo čili, jim ponavadi odstranimo seme, kajti največ kapsaicina, ki je vir pikantnosti, je v semenih. Če je jed pretirano pekoča, jo lahko nevtralizirate tako, da ji dodate precejšnjo količino naravnega jogurta.