Nordijska hoja – vsak korak šteje

Nordijska hoja je med vsemi športnimi dejavnostmi na prostem ena najbolj preprostih, varnih in dostopnih oblik gibanja, saj zanjo potrebujete le ustrezne palice. Izvira iz smučarskega teka in posnema gibanje v klasičnem dvotaktnem diagonalnem koraku. Gre za razmeroma mlado športno dejavnost, saj se je razvila šele konec prejšnjega stoletja na Finskem, kjer se je razširila iz tekaških vrst vrhunskih športnikov med ljudi vseh generacij in ravni telesne pripravljenosti.


Naše babice in dedki so še v prvi polovici prejšnjega stoletja umirali zaradi pomanjkanja hrane, danes pa se zaradi izobilja in nezdravega načina življenja soočamo s civilizacijskimi boleznimi, kot so bolezni srca in ožilja, sladkorna bolezen, debelost, rak in bolezni gibal. Bolezni srca in ožilja so med Slovenci v 50 odstotkih glavni vzrok smrti. Skrb zbuja tudi naraščanje števila predebelih otrok. Debelost v otroški dobi je namreč pomemben dejavnik tveganja za razvoj sladkorne bolezni tipa 2 ter bolezni srca in ožilja v poznejših življenjskih obdobjih.

Nordijska hoja

Martina Mlaker, dr. med., in INWA (INWA je Mednarodno združenje za nordijsko hojo, v katerega je vključena tudi Slovenija) inštruktorica poudarja, da sta za ohranitev zdravja nujni uravnotežena prehrana in redna športna dejavnost. »Bodimo redno telesno dejavni vsaj 30 minut na dan. Hoja je primerna dejavnost za vsakogar. Kdor je bil do sedaj popolnoma nedejaven, naj začne počasi in dejavnost postopno povečuje. Tako mu bo gibanje lažje prešlo v navado.« Nordijske hoje se lahko nauči vsak, daje pa možnost za gibanje v naravi v vsakem vremenu.

Nordijska hoja je naložba v zdravje

Z nordijsko hojo se lahko ukvarja vsak, saj poleg motivacije, primerne obutve in oblačil potrebujete le posebne palice, za katere boste odšteli okoli 50 evrov. Če se za svoje palice še niste odločili, pa si jih lahko priložnostno izposodite v enem od centrov nordijske hoje. Strokovnjaki sicer poudarjajo, da je nakup palic za nordijsko hojo ena od najboljših naložb v lastno zdravje!


Nordijska hoja je primerna za mlade, srednjo generacijo in ljudi v tretjem življenjskem obdobju. Z njo se lahko ukvarjajo rekreativci začetniki in vrhunski športniki. Pomembno je, da poznamo njene dobrodejne učinke na duševno in telesno zdravje, poudarja Dejan Godec, INWA državni trener, saj se ravno zaradi njih veliko ljudi odloči za tovrstno rekreacijo. »Pri nordijski hoji je v gibanje vključeno vse telo in več kot 90 odstotkov vseh mišic. Nordijska hoja ohranja in izboljšuje dihalni in srčno-žilni sistem. Zmanjšuje bolečine v vratu, ramenih in v križu ter poveča gibljivost hrbtenice. Nordijska hoja je primerna tudi za starejše ljudi in tiste, ki že imajo določene zdravstvene težave, kot so osteoporoza, sladkorna bolezen, bolečine v hrbtenici, ali ki so v fazi rehabilitacije po poškodbah gibal. Nordijska hoja izboljšuje držo telesa in vzorec hoje. Koraki postanejo daljši in aktivnejši, nihanje rok izrazitejše, hoja nasploh pa bolj ritmična.« Ker s palicami hodimo na prostem v naravnem okolju, se človeku izboljša tudi razpoloženje in počutje. Nordijska hoja je rekreativna dejavnost, ki nima tekmovalnega značaja, zato je za ljudi, ki ne marajo štoparic, še posebej privlačna.

Hoja s palicami ali brez

Nordijska hoja je idealna telesna dejavnost za ljudi s čezmerno telesno težo, saj je poraba kalorij večja za 20 do 40 odstotkov v primerjavi s hojo brez palic. Poraba kisika je za 25 odstotkov višja in srčni utrip se lahko poveča tudi za 20 udarcev na minuto. Ker pri hoji uporabljamo palice, se izboljšuje tudi moč rok in ramenskega obroča. Hoja s palicami očvrsti mišice zadnjice in nog ter trebušne in hrbtne mišice. Z nordijsko hojo se za približno 30 odstotkov zmanjša obremenitev skočnega in kolenskega sklepa, kolkov in hrbtenice, zato jih varujemo pred možnimi obrabami.

Dobre palice za nordijsko hojo

Za izvajanje nordijske hoje potrebujemo posebne palice, ki predstavljajo podaljšek rok, kar nam pomaga pri pravilni hoji. Klasične planinske ali pohodne palice niso primerne, saj z uporabo neustreznih palic ne moremo izvajati pravilne tehnike, kar nam lahko povzroči več škode kot koristi.

Katere so lastnosti dobrih palic za nordijsko hojo, je pojasnil Dejan Godec, INWA državni trener: »Palice morajo biti lahke, da se tresljaji ne prenešajo na sklepe. Najbolj primeren material so karbonska vlakna. Telo palic ne sme biti deljeno, torej teleskopske palice niso primerne. Pašček na ročaju naj bo ergonomsko oblikovan in naj omogoča normalno kroženje krvi. Palica mora imeti konico pod ustreznim kotom za čim boljši stik s podlago. Konica naj ima gumijast nastavek iz vzdržljivega materiala za hojo po asfaltu.« Za pravilno izvajanje tehnike nordijske hoje je pomembna tudi dolžina palic. Izberemo palice, katerih dolžina je najbližja zmnožku naše telesne višine in faktorja 0,7. Upoštevati je treba tudi posameznikovo težo in pogostost vadbe.


Kako se je naučimo

V Sloveniji od leta 2007 deluje Zveza za nordijsko hojo Slovenije (ZNHS), ki spodbuja telesno dejavnost ljudi in na ta način prispeva k razvoju nordijske hoje. V teh letih je bilo v Sloveniji usposobljenih okoli 400 vodnikov nordijske hoje, ki so po sistemu »INWA 10 korakov« naučili nordijske hoje okoli 10.000 rekreativcev.

ZNHS je uspešno kandidirala na razpisu Ministrstva za zdravje v programu spodbujanja zdravega življenjskega sloga in zmanjševanja dejavnikov tveganja ter spodbujanja dejavnosti društev bolnikov z naslovom: Z nordijsko hojo in zdravo prehrano premagujemo ovire. Na ta način, tj. s promocijo nordijske hoje in poudarkom na zdravi ter uravnoteženi prehrani, želijo povečati število telesno dejavnih prebivalcev v Sloveniji. V okviru tega projekta ZNHS pripravlja več dejavnosti, o katerih pravočasno obvešča ljudi v lokalnih medijih, časopisih in na svoji spletni strani www.znhs.si.

Nordijska hoja je posebna oblika hoje s palicami, pri kateri je gibanje rok takšno kot pri hoji brez palic, le koraki so daljši, kar omogočajo posebej za to oblikovane lahke in ergonomske palice. Pri nordijski hoji je pomemben ritem gibanja rok in nog ter zasuk hrbtenice v osi. Koordinacija gibov mora biti usklajena. Pomembna sta tudi odriv od palice in hitrost hoje, ki jo prilagajamo svojim sposobnostim. Če hodimo hitreje, bolj obremenimo srce in ožilje ter s tem povečamo srčni utrip. Na ta način je obremenitev mišic rok in nog večja kot pri običajni hoji.

»Ker torej nordijska hoja ni hoja s pohodnimi ali planinskimi palicami ter na katerikoli način, se je treba nordijske hoje naučiti ob pomoči strokovnjaka. Ta nas bo seznanil in naučil pravilne tehnike hoje, pravilne drže in pravilne uporabe palic. Na spletni strani Zveze za nordijsko hojo Slovenije je objavljen seznam več kot stotih INWA inštruktorjev, ki delujejo po posameznih regijah in krajih po Sloveniji,« pravi Dejan Godec, INWA državni trener nordijske hoje.


SHARE