Nekaj nasvetov za boljši spanec

Spanje je ena izmed fizioloških funkcij živih bitij, ki se pojavlja znotraj 24-urnega dnevnega cikla. Spanje ni zgolj počitek, temveč je čas, v katerem se telo obnavlja, utrjuje spomine in nabira energijo.


Spanje glede na njegove fiziološke in nevrološke značilnosti v grobem delimo na dve obdobji: spanje REM (ang. Rapid Eyes Movement, kar v dobesednem prevodu pomeni hitro premikanje oči) in spanje NREM (ang. Non-Rapid Eye Movement, ne-hitro premikanje oči). Spanje poteka v ciklih, v katerih se izmenjujejo faze REM in NREM. Prvi cikel v povprečju traja 90 minut, naslednji pa so dolgi med 100 in 120 minut. Število ponavljajočih se ciklov je odvisno od dolžine spanja, na noč pa se v povprečju ponovijo trije oziroma štirje cikli.

Dober spanec

Motnje spanja

S proučevanjem in zdravljenjem motenj spanja se ukvarja veja medicine, imenovana somnologija. Motnje spanja opredeljujemo po mednarodni klasifikaciji, ki jo je leta 2005 izdala Ameriška agencija za medicino spanja. Po omenjeni klasifikaciji poznamo več kot 90 motenj spanja, najpogostejši sklop motenj pa je nespečnost.

V Veliki Britaniji za motnjami spanja denimo trpi eden od desetih ljudi, na leto pa tam predpišejo več kot 10 milijonov receptov za zdravila za spopadanje z motnjami spanja.


»Toda uspavala in druga zdravila predstavljajo le začasno rešitev,« je za britansko revijo Mirror dejala zdravnica Irshaad Ebrahim, ki dela na londonskem Centru za medicino spanja. Po njenem mnenju je zato dobro, da posamezniki poiščejo druge načine, ki jim bodo pomagali do kvalitetnejšega spanca.

Nekaj nasvetov za boljši spanec

  1. Sprostite se. Nihče se ne more kvalitetno naspati, če je napet in pod stresom. Metode sproščanja so odvisne od vsakega posameznika – morda vas bo sprostilo nekaj minut joge, globokega dihanja ali topla kopel.
  2. Redno skrbite za čistočo svoje spalnice in postelje ter, ko je potrebno, investirajte v nov vzglavnik in vzmetnico.
  3. K boljšemu spancu pripomore tudi prehrana. Poskrbite za to, da jeste raznovrstno in uravnoteženo hrano ter spijete dovolj vode. Zvečer se izogibajte težki hrani, poskrbite tudi za dovolj gibanja.
  4. Spat pojdite pravočasno in se s tem izognite stresnemu bujenju z glasno budilko.
  5. Iz spalnice odstranite vse elektronske naprave, izogibajte se tudi temu, da bi zadnje minute pred spanjem preživljali na računalniku, tablici ali mobilnem telefonu.