Napadi lakote: Kako jih ukrotiti?

Verjetno ima vsakdo izmed vas hrano, ki mu oziroma ji najpogosteje »zadiši«. To so običajno precej nezdrava živila, na primer slaščice, slani prigrizki ali pa testenine iz bele moke. Medtem ko so pri nekaterih takšni napadi lakote relativno redki, jih drugi doživljajo praktično vsak dan.

»Napadi lakote« morda sicer ni najboljši opis tega stanja, saj želja po določeni (nezdravi) hrani ni nujno povezana s pravo lakoto, ampak so vzroki za pogosto doživljanje tovrstnih občutkov precej kompleksni.

Napadi lakote

Zakaj hrepenimo po nezdravi hrani?

Stres je eden glavnih krivcev za to, da dobivamo napačne signale glede lakote. Raziskave so pokazale, da naj bi se hkrati z aktivacijo dela možganov, do katere pride ob izpostavljenosti stresnim dejavnikom, spremenile tudi ravni leptina, hormona, odgovornega za uravnavanje občutka sitosti in lakote. Od tu do tako imenovanega stresnega prenajedanja, ki povzroča težave številnim ljudem, ni več daleč.

Težave s prenajedanjem naj bi bile povezane tudi s prekomernim uživanjem predelane hrane, polne praznih kalorij in enostavnih ogljikovih hidratov. Tako prihaja do stalnega nihanja ravni sladkorja v krvi in leptina, zato nenehno razmišljamo o tem, kaj bi pojedli. Velik vpliv na poseganje po nezdravih, zelo kaloričnih živilih ima tudi vonj. Nekateri vonji v nas sprožijo prijetne spomine na določena obdobja v življenju, najpogosteje na otroštvo, zato se jim težko upremo.

Še eden od zelo pogostih razlogov za kompulzivno prenajedanje pa je pomanjkanje spanja. Poleg številnih drugih negativnih učinkov naj bi bile nezadostne količine spanja krive tudi za povečano željo po nezdravih prigrizkih in s tem posredno tudi za čezmerno telesno težo.

Hranilne snovi, na katere morate biti posebej pozorni

V tistem trenutku, ko začutite željo po nezdravi hrani, je pogosto že prepozno. Če želite ukrotiti nenehne napade lakote, morate paziti, da je vaša prehrana sestavljena iz zadostne količine hranilnih snovi, ki jih telo potrebuje. Nekatere snovi še posebej izstopajo, kar zadeva preprečevanje prenajedanja in poseganja po nezdravih prigrizkih.

  • Vitamini skupine B

Za uravnavanje stresa naši možgani nujno potrebujejo vitamine iz B-skupine. Prav tako pa so ti vitamini zelo pomembni za tvorbo melatonina, hormona, ki nadzoruje naše cikle spanja in budnosti.

  • Zdrave maščobe

Naši možgani so sestavljeni iz približno 60 odstotkov maščob. Prehrana, v kateri ni dovolj zdravih maščob, ki jih med drugim najdete v avokadu in oreščkih, lahko tako oslabi možganske funkcije. Pomanjkanje zdravih maščob pa vpliva tudi na pogostejše napade lakote.

  • Cink

Če želite ukrotiti stalni občutek lakote, morate paziti tudi na zadosten vnos mineralov. Eden najpomembnejših je zagotovo cink, ki vpliva na delovanje živčnih prenašalcev. Cink lahko prav tako najdete v mnogih oreščkih, z njim pa so bogata tudi določena semena.

  • Beljakovine

Pomanjkanje beljakovin je krivo za pogosta nihanja krvnega sladkorja, zaradi česar začutimo željo po prekomernih količinah hrane. Poskrbite, da bodo del vseh vaših obrokov tudi zdrave beljakovine. Če opazite, da so napadi lahkote še vedno zelo pogosti, povečujte količino beljakovin, dokler ne dosežete želenih rezultatov.

  • Železo

Ljudje, ki jim primanjkuje železa, so pogosto izčrpani. Naše telo tako stalno hrepeni po energiji, pri čemer vir te energije niti ni bistven. Če boste v svojo prehrano vključili dovolj živil, bogatih z železom, se boste precej lažje uprli nezdravim prigrizkom, ki povzročijo hiter dvig energije – in pogosto še hitrejši padec.

  • Magnezij

Še eden od zelo pomembnih mineralov za tiste, ki želite pridobiti nadzor nad svojimi prehranjevalnimi navadami, je magnezij. Ta velja za naravno pomirjevalo, zato vam lahko živila, ki vsebujejo veliko magnezija, pomagajo prebroditi stresna obdobja brez prenajedanja.

SHARE
Karmen Jordan
Diplomirana slovenistka in literarna komparativistka, podiplomska študentka; njen vsakdan je prepreden z branjem in pisanjem. Dolgi sprehodi brez cilja, s katerimi občasno prekine svojo običajno rutino, ji pomagajo, da zbistri misli in si nabere novih moči.