Nadzorujte jezo

Thomas Jefferson je zapisal: »Ko ste jezni, štejte do deset, ko pa ste zelo jezni, pa kar do sto.«


Jezo lahko opredelimo kot čustveni odziv na resnično ali namišljeno grožnjo ali provokacijo. Sama intenziteta jeze se lahko giblje od blažje vznemirjenosti pa do velikega besa. Nikakor ne drži, da je jeza (le) slabo čustvo. Jeza da ljudem moč ter jih motivira, da se postavijo za tisto, kar jim je resnično pomembno. Jeza lahko nekaterim športnikom pomaga tudi do uspeha. Pa vendar lahko jeza deluje tudi razdiralno in uničujoče, še posebej, če je ne znamo ustrezno nadzorovati.

Zdi se, da jezni ljudje nemalokrat najprej reagirajo, šele potem razmislijo o svojem dejanju. Nasvet Thomasa Jeffersona z začetka prispevka torej še kako drži. Če bi ljudje, preden se odzovejo, dobro razmislili o svojih dejanjih in njihovih posledicah, bi se morda kdaj raje ustavili in ugriznili v jezik kot pa prehitro odreagirali. Če ne znamo nadzorovati jeze, to lahko močno vpliva tako na naše zdravje kot tudi na medosebne odnose.

Ste pripravljeni svojo jezo enkrat za vselej imeti pod nadzorom?


Nadzorovanje jeze

Vzemite si odmor

Štejte do deset – ta strategija obvladovanja jeze ni le za otroke. Preden se zelo burno odzovete, si vzemite nekaj trenutkov in štejte do deset. Tako boste umirili naval besa. Če je treba, se za nekaj časa distancirajte od osebe ali situacije in šele nato ukrepajte.

Šele ko se pomirite, izrazite jezo

Šele ko boste lahko jasno in razsodno razmišljali, je čas, da izrazite jezo. Svoje skrbi, pomisleke in potrebe lahko izrazite jasno in neposredno, ne da bi pri tem prizadeli druge.

Gibajte se

S pomočjo gibanja lahko učinkovito sprostite jezo, ki se je nakopičila v vas. Če imate občutek, da boste zdaj zdaj eksplodirali, si raje privoščite hitro hojo ali se odpravite na tek oziroma se lotite katerega drugega športa. Po telesni dejavnosti boste srečnejši in bolj sproščeni, kot pa ste bili prej.

Pomislite, preden odprete usta

Ljudje včasih v navalu čustev rečemo tudi kaj, kar pozneje obžalujemo. Da se to ne bi zgodilo vam, sio vzemite nekaj trenutkov in zberite svoje misli ter šele nato odprite usta. In enako velja za vse udeležene v situaciji.


Razmislite o možnih rešitvah

Namesto da se osredotočate na to, kaj vas je tako razjezilo, raje svojo energijo namenite reševanju situacije. Ali vaš otrok spet ni pospravil sobe in vas to spravlja ob pamet? Ali partner čisto vsak večer zamudi na večerjo? Ne jezite se, ampak razmislite, kako bi bilo težavo mogoče rešiti tako, da bi bili na koncu zadovoljni obe strani. Spomnite se, da z jezo ne boste rešili ničesar, največkrat so stvari le še slabše.

Prevzemite svoj del odgovornosti

Izognite se kritiziranju in ne kažite s prstom le na druge. Ko govorite o težavi/sporu, bodite jasni, a spoštljivi. Sogovorniku jasno povejte, kaj vas je zmotilo, vendar se pri tem izognite obtoževanju.

Ne gojite zamere

Odpuščanje je zelo močno orodje. Če dovolite, da jezo in druga negativna čustva preglasijo pozitivna čustva, potem je vse lažje. Če pa pustite, da vas preplavijo negativna čustva, pa se boste le ujeli v začaran krog zagrenjenosti in občutka, da se vam dogaja krivica. Če ste sposobni odpustiti nekomu, ki vas je razjezil, se bosta morda oba iz vsega skupaj dejansko tudi kaj naučila. Zavedajte se, da se ne morejo vsi vedno vesti v skladu z vašimi željami in pričakovanji.

S humorjem lahko sprostite napetost

Humor lahko pomaga sprostiti napetost. Ne bodite sarkastični, saj lahko tako močno prizadenete drugi in stvari le še poslabšate.


Naučite se sprostiti

Kadar se vam zdi, da svojega temperamenta ne morete obvladovati, ne bo napak, če razmislite o kateri od sprostitvenih tehnik. Vadite globoko dihanje, predstavljate si neko umirjeno in sproščeno okolje, ponavljate si pomirjujoče besede. Lahko tudi poslušate glasbo, prelijete svoje občutke na papir ali se lotite joge – ni važno, kaj je, samo da vam bo pomagalo do sprostitve.

Ne bojte se poiskati pomoči

Nadzorovanje jeze je lahko velik izziv za marsikoga. Če se vam zdi, da vaši izbruhi jeze močno vplivajo na vas in ljudi okrog vas, potem je morda čas, da si poiščete pomoč.

Spletne zanimivosti:

loading...
SHARE