Kurkuma: Kako pogosto bi jo v resnici morali uživati?

Zelišča so bila včasih temelj medicine po vsem svetu. Veliko začimb zagotavlja celo paleto koristi za naše zdravje, a le kurkuma od vseh odstopa. S svojim mehkim okusom in svetlo barvo je glavna sestavina curryja, zaznamuje indijsko ter nepalsko kuhinjo, »sveta začimba« pa je ne imenujejo zaman.


Kurkumine zdravstvene koristi, skupaj z njeno značilno rumeno barvo, prihajajo iz skupine flavonoidov, ki se imenujejo kurkuminoidi. Kurkumin je glavna sestavina kurkume in ubije več vrst rakavih celic. Preprečuje ali zavira kožnega raka, raka dojk, jeter, želodca, dvanajstnika in debelega črevesja. Poleg tega ta sestavina preprečuje staranje in zavira nastajanje novih krvnih žil v tumorjih in njihovo zadušitev ter tako ustavi njihovo rast in metastaze.

Kurkuma - korenina in začimba iz Indije

Tradicinoalne koristi kurkume

Kurkuma je začimba, ki prihaja iz korenine imenovane »Curcuma longa«, iz čudovite tropske rastline, ki izvira iz Indije. Kurkuma se za zdravljenje uporablja že tisoče let, predvsem v Ayurvedski medicini. Arheologi so odkrili, da so ljudje po nekaterih delih Azije kurkumo pri kuhanju uporabljali že pred 4.500 leti.
Kurkuma se običajno uporablja suha v prahu, vendar je koren užiten tudi surov in nariban, tako kot ingver.

Mila in kreme, ki vsebujejo kurkumo, so dandanes v porastu

Kurkumina pasta se še vedno nanese na kožo ženina in neveste in se tako uporablja v nekaterih delih Indije, Bangladeša in Pakistana. Pasta se nanese za lepšo kožo in gre za postopek, ki naj bi prinašal srečo.


Kurkuma, kurkumin in curry ter zmeda

Curry v prahu je mešanica začimb, glavna sestavina pa je kurkuma. Kurkuma vsebuje veliko zdravilnih sestavin, vendar pa kurkumin, njena glavna sestavina, močno prevladuje in je tudi najbolj raziskan. Kurkumin se ne nahaja samo v kurkumi, ampak tudi v ingverju. Nekatere spletne strani navajajo malce nerealne učinkovine kurkume, ki naj bi zdravila kar 600 bolezni, ni pa omenjeno, da je večina študij vsebovala samo sestavino kurkumin, ne pa kurkume. Malo zanesljivih dokazov obstaja, da bi se kurkuma kot dodatek uporabljala kar za vsako zdravstveno stanje, saj ni bilo izvedenih toliko kliničnih raziskav. Lažje je raziskovati spojino kurkumin, ki pa se uporablja kot zdravilo in ne kot začimba.

Dokazane zdravilne koristi kurkume

Kot že omenjeno, večina študij je potekala na kurkuminu in ne na kurkumi. Kurkumin lajša alergije in bolečine pri artritisu, pomaga pri zdravljenju depresije in zmanjšuje tveganje za srčni napad. Kaj pa kurkuma? Doslej je bilo ugotovljeno, da kurkuma vsebuje 20 spojin, ki imajo antibiotične učinke, 14, ki preprečujejo raka, 12, ki delujejo proti tumorju, 12 protivnetnih spojin in vsaj 10 antioksidantov.
Kurkuma velja za močan antioksidant, protivnetno ,protibakterijsko, protivirusno in kot sredstvo v boju proti raku.

Kurkuma proti Alzheimerjevi bolezni

Ena izmed zanimivih prednosti kurkume ja ta, da lahko pomaga preprečevati Alzheimerjevo bolezen. Starejši Indijci, ki redno uživajo kurkumo, imajo najnižjo stopnjo pogostnosti Alzheimerjeve bolezni. Nekaj seveda zahvaljujoč genetiki, nekaj pa kurkumi.

Boljše razmišljanje, duševna energija, produktivnost in razpoloženje

Druga spojina kurkume, turmeron, spodbuja nastajanje novih nevronov in zdi se, da spodbuja možgane pri njihovem obnavljanju ter deluje pri različnih degenerativnih možganskih boleznih, med drugim preprečuje Alzheimerjevo in Parkinsonovo bolezen, pa tudi možgansko kap.


Kurkuma proti asrtritisu

Artritis in ostale bolezni so zelo razširjene, v ZDA več kot 650 milijonov evrov vsako leto zapravijo za zdravljenje različnih kroničnih vnetij. Raziskave poročajo, da kurkuma resnično zagotovi dolgoročno izboljšanje bolečin pri tistih z osteoartritisom. Priporoča se ena kapsula s kurkumo (400-600 mg) trikrat na dan ali pa 0,5 do 1 grama kurkumine korenine trikrat na dan.

Kurkuma proti raku

Kurkumin je obetaven v boju proti raku. Selektivno ubija tumorske celice in spodbuja normalne celice, da povečajo učinkovitost kemoterapije in obsevanja. Dr. Saraswati Sukumar, medicinska urologinja na »John Hopkins University School of Medicine« je sodelovala pri več sto študijah o zdravilnih učinkih kurkume na raka. Odkrila je, da uživanje kurkume,kot dodatek živilom zagotavlja več koristi zdravju, kot pa kurkumin.

Kurkuma v prahu

Kurkuma proti depresiji

Kurkuma pomaga v boju z depresijo. Veliko antidepresivov na posameznika ne deluje in to je odlična novica za vse tiste, ki so jemali antidepresive brez uspeha ali tiste, ki so imeli neželene stranske učinke. Antidepresivov ne zamenja, lahko samo pomaga, če ti ne delujejo ali če občutite veliko stranskih učinkov.

Kako izboljšamo učinkovitost kurkume?

Na žalost se glavna sestavina kurkume, kurkumin, ne absorbira zelo dobro. Učinkovitost kurkume in absorpcija v telo se lahko poveča z dodatkom črnega popra, ki je tudi v curryju. Spojina piperin v črnem popru poveča absorpcijo kurkumina za kar nekajkrat. Kurkuma je topna v maščobi, zato se njena biološka vrednost poveča, če je kuhana ali spečena.


Korenina ali prah?

Večina nas v zahodnem svetu je seznanjena samo s kurkumo kot suho začimbo, ampak kurkumo lahko kupite tudi kot korenino v nekaterih trgovinah. Po obliki je podobna bratrancu ingverju.

Po podatkih komplementarne in alternativne medicine Univerze v Marylandu je primeren odmerek kurkume:
Koren: 1,5 do 3 grame na dan
Sušeni koren: 1 do 3 grame na dan
Tekočinski izvleček: 30 do 90 kapljic na dan
Tinkture: 15 – 30 kapljic 4-krat na dan
Odmerek kurkumina v prahu kot dodatka: 400-600 mg, 3-krat na dan
Če boste izbirali dodatke, ki vsebujejo kurkumo, bodite pozorni na izdelke, ki vsebujejo 95% kurkuminoidov ali piperine in ekstrakt črnega popra in če niste prepričani glede odmerka, sledite navodilom na izdelku.

Škodljivi učinki

Škodljivih učinkov kurkume skorajda ni, pri zelo občutljivih bi morda lahko izpostavili le povečanje tveganja za ledvične kamne. Ne priporoča se med nosečnostjo, saj stimulira maternico, kar povečuje tveganje za spontani splav. Ne priporoča se niti, kadar poskušate zanositi. Kurkuma deluje kot estrogen, zato se je dobro izogibati, če imate endometriozo. Ne uživajte je tudi, če ste pred operacijo, saj poveča tveganje za krvavitve in tudi tveganje za modrice. Ne jemljite je skupaj z aspirinom.

Kurkumin čaj

Če si privoščite kurkumin čaj, odlično poskrbite za dnevni vnos kurkume. Učinkovitost kurkumina se segrevanjem poveča do 12-krat. Prebivalci Okinawe na Japonskem so najdlje živeči ljudje na svetu s povprečno življenjsko dobo 81,2 leta in ravno oni med drugim pijejo velike količine kurkuminega čaja.

Za karseda dober in učinkovit čaj zmešajte polovico žličke kurkume v prahu s skodelico vrele vode in pustite vreti 10 minut.

Kurkumin čaj

Recept za kurkumin čaj

Morda vam čisto preprost okus kurkume ne bo po godu zaradi okusa, zato smo za vas pripravili tudi kurkumin čaj, ki pa je tudi okusen. Preberite si, kako ga pripravimo.

Potrebujemo:

  • ½ skodelice vode,
  • ½ čajne žličke kurkume v prahu,
  • ½ skodelice kokosovega mleka,
  • žlica kokosovega olja,
  • med ali stevia po okusu.

Priprava:
Vodo segrejte do vretja, dodajte kurkumo in pustite vreti na majhnem ognju 10 minut. Dodajte kokosovo mleko in kokosovo olje, dokler je mešanica še topla. Sladkajte po okusu.

VEČ VSEBIN: