Koliko pomeni ena ura spanja več za telo?

Pred časom so na BBC-ju objavili izsledke raziskave Spalnega sveta, ki še bolj poudarja, kako zelo pomembno je spanje za naš imunski sistem in splošno počutje. Ugotovili so, da povprečen Anglež na noč spi šest ur in pol, pa vendar – ali je to dovolj? In še več: koliko spanca na noč si privoščite vi? Pa veste, kaj to pomeni za vaše telo?


Znano je, da se količina povprečnih ur spanja niža in da se je v preteklih nekaj letih še znižala. Vzrok temu je cela vrsta faktorjev, med drugim seveda tudi to, da živimo v kulturi, kjer se o spanju pogovarjamo skorajda kot o luksuzu in nečem, pri čemer se lahko vzdržimo oziroma ga potrebujemo manj. Saj imamo cele vrste različnih kofeinskih pijač, da nam pomagajo iz zaspanosti! Hkrati, ko se količina spanja manjša, pa se veča stopnja diabetesa in splošne debelosti. Naključje?

spanje in ura

Skladiščenje spominov

Sedem prostovoljcev, ki običajno spijo nekje med šest in devet ur na noč, se je udeležilo raziskave na Univerzi v Surreyu v njihovem Centru za raziskovanje spanca, da bi doumeli, kakšen je učinek, če povečamo količino povprečnega spanca za samo eno uro. Prostovoljci so bili naključno razporejeni v dve skupini. Ena skupina je ponoči spala šest ur in pol, druga pa sedem ur in pol. Po enem tednu so raziskovalci naredili krvne preiskave in potem prostovoljce pozvali, da zamenjajo spalne ure. Tisti, ki so prej spali šest ur in pol, so dobili še dodatno uro, tisti, ki pa so spali sedem ur in pol, so spali eno uro manj.

Če prehitro pademo v globok spanec, to pomeni, da naši možgani zelo hitro začnejo trdo delati. Ena od glavnih stvari, ki jih možgani počnejo, je ta, da premikajo spomine iz kratkoročnega skladišča v dolgotrajno skladišče, kar nam omogoča, da imamo naslednji dan več prostora za kratkoročni spomin. Če ne dobite ustrezne količine globokega spanca, se ti spomini izgubijo. In če pomislite, da boste tisto, kar vam manjka čez teden, doprinesli ob koncu tedna, vas moramo razočarati. Spomini se morajo okrepiti in konsolidirati v roku štiriindvajsetih ur po tem, ko se oblikujejo.


Ker je globoko spanje tako pomembno za utrjevanje spominov, je nujno, da v času pomembnega dela ali pa izpita dovolj spite. Ena študija je dokazala, da so ljudje, ki tega niso upoštevali, imeli 40 odstotno slabše rezultate kot tisti, ki so spali dovolj.

Presenetljivi rezultati

Računalniški testi so pokazali, da se je večina prostovoljcev (v obdobju, ko so spali manj, torej šest ur in pol) borila z nalogami, ki so zahtevale vse sposobnosti razmišljanja, najbolj zanimivi rezultati pa so se pokazali v krvnih preiskavah. Dr. Simon Archer in njegova ekipa na Univerzi Surrey so se še posebej posvetili genom, ki so se vklopili ali izklopili v prostovoljcih zaradi sprememb v količini spanja. »Ugotovili smo, da je bilo na splošno prizadetih okoli 500 genov,« je pojasnil Archer.

Odkrili so, da ko so prostovoljci zmanjšali od sedmih in pol na šest in pol ur spanja na noč, so postali geni, ki so povezani s procesi, kot so vnetje, imunski odziv in odziv na stres postali bolj aktivni. Ekipa je odkrila tudi na povečano aktivnost genov, povezanih s sladkorno boleznijo in tveganjem za nastanek raka. Ko so dodali uro spanja, se je zgodilo ravno obratno: njihova aktivnost je upadala. Jasno sporočilo tega poskusa je, da lahko s spanjem na svoje zdravje vplivate že samo tako, da si dodate uro spanca na noč.