Katere maščobe so najboljše?

Maščobe ali bolj strokovno lipidi so: trigliceridi (nasičene in nenasičene maščobe), holesterol, fosfolipidi in v maščobi topni vitamini (A, D, E, K). Okoli tega še vedno kroži veliko neresnic in dandanes se pogosto srečujemo s trditvami, da je maščoba nezdrava, vendar niso maščobe tiste, ki so nezdrave, pač pa tehnologije za njihovo obdelovanje, saj so v preteklosti ljudje uživali bolj kakovostne maščobe, kot jih danes.


Katere so zdrave maščobe

Škodljivi postopki obdelave

Ker maščoba (smetana, maslo) včasih ni imela dolgega roka trajanja, se je industrija domislila različnih postopkov (homogenizacija, rafiniranje), s katerimi so podaljševali rok trajanja.

Katere maščobe so zdrave?

Raziskave neodvisne znanosti v zadnjih letih nam govorijo, da so omega-3 maščobne kisline najbolj zdrave, ker imajo pomembno vlogo pri delovanju možganov, zmanjšujejo pa tudi tveganje za bolezni srca. Islandci veljajo za medicinski čudež, saj imajo manj koronarnih bolezni in manj težav s previsokim krvnim tlakom kot katerikoli drug narod na svetu, prav tam pa naj bi se rojevali tudi najbolj zdravi dojenčki. Vzrok tiči najverjetneje v tem, da pojedo veliko živil, ki vsebujejo veliko omega-3 maščobnih kislin. Pojedo namreč veliko morske hrane, ki je med drugim vir teh kislin. O Islandcih je bila napisana tudi knjiga z naslovom Islandski čudež – Omega 3.

Kaj so DHA, EPA, ALA?

Poznamo dve najbolj učinkoviti omega-3 maščobni kislini, ki sta dokozaheksanojskoa (DHA) in eikozapentaenojska (EPA), poleg tega pa še alfalinolenska (ALA). DHA in EPA sta esencialni hranilni snovi, ki jih potrebuje vsaka celica našega telesa. Sodelujeta pri preprečevanju bolezni srca, raka in številnih drugih bolezni.


Kje najdemo omega-3?

Raziskave so pokazale, da omega-3 maščobne kisline najdemo predvsem v živalskih virih, predvsem v morski hrani, nekaj pa jih najdemo tudi v rastlinskih virih. ALA se nahaja predvsem v semenih in oreščkih rastlin iz hladnih podnebnih območij in njihovih oljih, to so: laneno seme, konoplja, chia, orehi in soja. Najdemo je tudi v listnati zelenjavi, veliko je je v navadnem tolščaku, portulaku, ki ga sicer uvrščamo v vrtni plevel. Najboljši vir omega-3 pa je krilovo olje, olje iz škampu podobnega planktonskega rakca, saj so molekule EPA in DHA v njem vezane na fosfolipide, posebno vrsto maščob, ki sestavljajo membrane celic v telesu. Pri hrani živalskega izvora moramo predvsem paziti, da je izdelek ekološki, kar pomeni, da je pridelan brez uporabe pesticidov, konzervansov, gensko spremenjenih organizmov in umetnih gnojil.

SHARE
Lina Zalaznik
Novinarka in avtorica z ljubeznijo do branja knjig, svojih bližnjih, morja, smeha ter lepe narave.