Kaj je okusno in koristno za otroka?

Skrb za zdravje otrok je pri načrtovanju prehrane v ospredju. Večina otrok veliko svojega časa preživi v vrtcu, zato z vso odgovornostjo in strokovnostjo pripravljamo prehranjevalni program za posamezno starostno obdobje.


Pomembno je, da se v tem obdobju oblikujejo ustrezne prehranske navade, da otroci osvojijo čim več prehranskega znanja in ustvarijo pozitiven odnos do zdravega načina prehranjevanja, kar je pomembno za kasnejša življenjska obdobja. Z uravnoteženo prehrano, ki ustreza potrebam otrok, pripomoremo k pravilni rasti in razvoju ter psihofizični kondiciji otrok. Z njo zvišujemo splošno odpornost organizma in ustvarjamo zdravstveno preventivo pred nastankom bolezni.

Otroci prehrana

Zdravi nadomestki

Otrok običajno ne morete odvrniti od posladkov, zaradi katerih postanejo obroki zanje bolj zabavni. Lahko pa poiščete zdrave nadomestke za njihove priljubljene jedi.

  • Suho sadje je energijsko močan vir vitaminov, mineralov ter železa. Je odličen dodatek mnogim jedem, tako sladkim kot tudi slanim. Toda bodite pozorni, saj za njihovo konzerviranje uporabljajo žveplov dioksid, ki lahko pri občutljivih otrocih izzove napade astme.
  • Namazi in džemi, bogati s sadjem in brez dodanega sladkorja, imajo močnejši okus po sadju ter vsebujejo veliko sadnega sladkorja kot cenejši izdelki. Morda so malce dražji, pa vendar se vam jih vseeno splača kupiti zaradi večje vsebnosti sadja in boljšega okusa.
  • Energijsko bogat prigrizek dobimo, če na kruh namažemo lešnikov namaz. Kupite takšne vrste, ki ne vsebujejo dodanega sladkorja. Nesoljeni oreščki in semena so super malica, toda otrokom, mlajšim od pet let, ne dajajte celih oreščkov! Popolnoma pa se jim izogibajte, če ima kdo v družini alergijo nanje.
  • Grisini ter riževi, ovseni in koruzni kolački so odlični za malico. Izogibajte se tistim, ki vsebujejo umetne dodatke. Držite se načela: manj je dodatkov, bolj zdrav je izdelek.
  • Ne smemo pozabiti na priljubljeno čokolado med otroki. Dobra je za sladkanje in za kuhaje. Če kupujete belo čokolado, izberite takšno s čistim kakavovim maslom in ne z rastlinsko maščobo.

Otroci se lahko posladkajo na bolj zdrav način. Nikakor pa ne pozabite, da ste prav vi otrokovo ogledalo. Če se boste prehranjevali zdravo, vas bo otrok posnemal; če bo v shrambi zdrava hrana, bo otrok avtomatično posegel po njej.


Ko začnemo uvajati netekočo hrano

Korenovke, npr. korenje, sladki krompir, koleraba, so pri majhnih dojenčkih priljubljene zaradi svojega naravno sladkega okusa in mehke zgradbe, ko jih pretlačimo. Najboljše vrste sadja, s katerimi začnemo pri dojenčkih, so jabolko, hruška, banana in papaja, vendar je pomembno, da izberemo zrele sadeže dobrega okusa, zato jih je pametno poskusiti, preden jih damo svojemu otroku.

Do nedavnega so mamam svetovali, naj uvajajo vsako živilo posebej in počakajo tri dni, preden uvedejo drugo novo živilo. Seveda pa, razen če imamo v družini zgodovino alergij ali nas skrbijo dojenčkovi odzivi na določeno živilo, ni nobenega razloga za to, da ne bi novih živil uvajali dan za dnem.

Pomembno je, da svojega otroka navajamo na čim več različnih živil. Ko je sprejel prve okuse, lahko uvedemo vse vrste zelenjave in sadja. Pozorni pa moramo biti na agrume, ananas, jagodičevje in kivi, saj lahko vznemirjajo nekatere občutljivejše dojenčke.

Dobra hrana za otroka

Prva prava in najvažnejša hrana so stročnice: fižol, leča, grah, čičerika. Brez fižola, graha, leče ali čičerike ni nobene garancije, da bodo otroci odporni proti boleznim in da se bodo lažje ter bolje učili. Čez poletje jemo sveži fižol v stročju ali v zrnju, jeseni, pozimi in spomladi pa suhe, namočene v hladilniku in dobro skuhane ter potlačene z vilicami ali z lesenim betom – ne s paličnim mešalnikom! Ta aparat spremeni okus in v stročnice prinese vetrove. Seveda je treba dati otrokom malo stročnic. Ena žlica stročnic na dan je po mojih izkušnjah za otroke dovolj. Zelo koristna hrana za otroke so tudi močnate jedi iz žitaric, skuhane v domačem loncu. Prosena ali ajdova kaša, ovseni ali ječmenovi kosmiči, polenta in močniki.


Tudi orehi, lešniki in mandeljni so odlična hrana za možgančke. Ne pozabimo na suho sadje, sveže in kuhane solate ter dovolj vode, ki najbolje pogasi žejo. Samo voda (iz pipe) je tista tekočina, ki opere lenobo, razvajenost, žalost in takoj zbistri um.

Veliko otrok obožuje sendviče. Pri tem vam je lahko v pomoč zelo dober recept, ki ga je vredno poskusiti: kruh namažite z različnimi namazi in nanj dodajte raznovrstne oblike narezane zelenjave, saj otroci jedo z očmi.

Sladkarije in slaščice vseh vrst poleti črtajmo iz vsakodnevne prehrane. Sladko zamenjajmo s svežim sadjem. Doma pripravljene sladice sicer lahko tu ali tam ponudimo, vendar ne pretiravajte, saj so brez konzervansov in imajo krajšo obstojnost. Slaščice in druga hrana za otroke naj bodo vedno preproste, brez alkohola in čokolade.

Sladka poslastica za otroka: v izdolbeno grenivko narežemo jagode in dodamo grenivko, vanjo dodamo narezane otroške piškote za bolj sladek okus. Tako pripravljena sladica je vir vitaminov za ves dan.


In zapomniti si velja napotek, da dobijo otroci zaščitne snovi in vitamine iz barvitega svežega sadja in ne iz sladoleda, pečenih tortic ali iz drugih očesu prijaznih slaščic. Zato pazite, kaj kupite otroku. Vedno naj vas pri nakupovanju hrane za otroka vodi načelo, kaj je zanj zdravo oz. kaj mu bo škodovalo, nato pa poskrbite, da bo otrok ponujen obrok zaužil, zato si velja zapomniti tudi to, da obrok vedno prilagodite otroku in ne odrasli osebi. Za imunsko odpornost otrok smo odgovorni izključno mi, odrasli. Z odgovorno in spoštljivo vzgojo se vse doseže, tudi če smo otroke že razvadili. Otrok se ne smemo bati, saj s tem razvajenost še povečujemo. Razvajenost pa prej ali slej pripelje v bolezen. Žal marsikdaj tudi zaradi nepoznavanja same priprave hrane za otroke in mladino.

*****************