Je omejevanje ogljikovih hidratov oz. LCHF-dieta dobra ideja med nosečnostjo?

Morda imate v zadnjem času občutek, da je svet zajela nekakšna »LCHF-vročica«. S tem imamo seveda v mislih obliko prehranjevanja, ki temelji na načelu »malo ogljikovih hidratov, veliko maščob« (low-carb, high-fat). Mnogi ljudje so prepričani, da je to optimalna prehrana za popolno postavo, vendar so številni strokovnjaki še vedno skeptični glede tega, ali je takšno prehranjevanje zares zdravo. Je res smiselno skorajda povsem izločiti določeno skupino makrohranil iz prehrane oziroma je to na dolgi rok dobra rešitev? Predvsem pa je zanimivo vprašanje, ali je dieta LCHF oziroma omejevanje vnosa ogljikovih hidratov nekaj, kar je primerno za nosečnice.

Pomemben je predvsem vir ogljikovih hidratov

Zdi se, kot da je prevladalo mnenje, da so ogljikovi hidrati krivi za vse – od prekomerne telesne teže do diabetesa in drugih bolezni. Vendar pa se pri tem pozablja, da nikakor ni vseeno, po kakšnem viru ogljikovih hidratov posegamo. Prehrana, sestavljena pretežno iz izdelkov iz bele moke, ni enakovredna tisti, ki temelji na kompleksnih ogljikovih hidratov. Tako je pomembno, da ločujemo med enostavnimi ogljikovimi hidrati, ki imajo lahko zares negativen vpliv na zdravje, in kompleksnimi. Izločanje pomembne skupine makrohranil iz prehrane tako ne more biti odgovor, še posebej pa ne med nosečnostjo. Ginekologi se večinoma strinjajo, da morajo velik del prehrane nosečnice predstavljati prav ogljikovi hidrati, seveda pa je pomembna pazljivost pri izbiranju ustreznih živil. Glukoza predstavlja glavni vir energije za razvijajočega se otroka, zato je pomembno, da med nosečnostjo uživate tudi kakovostne ogljikove hidrate. Seveda pa se je pametno izogibati hitri hrani, slaščicam ipd. v večjih količinah, saj s tem med drugim povečujete tudi tveganje za nosečniški diabetes. Poleg tega pa takšna hrana nima prave hranilne vrednosti, kar pomeni, da ne zagotavlja vseh snovi, potrebnih za otrokov razvoj. Nosečnost je vsekakor obdobje, ko je pametno, da ste še posebej previdni pri izbiri živil, ki jih vnesete v svoje telo. Občasne pregrehe sicer ne bodo povzročile večje škode, a pazite, da bo večji del vaše prehrane še vedno uravnotežen in zdrav.

Zakaj otrok potrebuje ogljikove hidrate?

Vsekakor otrok za svoj razvoj potrebuje tako zdrave maščobe kot beljakovine, ki jih posredno dobi od vas, vendar pa s tem še ni zadovoljena potreba po glukozi, vlakninah in folni kislini. Folna kislina je pravzaprav vitamin iz skupine B, ki ga najdemo v določenih vrstah sadja, zelenjave, žitih ipd. Med nosečnostjo se sicer priporoča tudi uživanje prehranskih dopolnil, vendar lahko kljub temu pomemben delež folne kisline dobite tudi iz prehrane. Kot je znano, lahko pomanjkanje folne kisline privede do hudih okvar ploda, zato bodite pri tem zelo previdni. Živila, ki še posebej izstopajo po visoki vsebnosti folne kisline, so zelenolistna zelenjava, ohrovt, brokoli, beluši (šparglji) in temna čokolada. Dober vir pa so lahko tudi jagode, pomaranče, leča in čičerika. Preveliko omejevanje ogljikovih hidratov pa lahko privede še do ene težave. Če namreč telo nima na voljo ogljikovih hidratov, začne za energijo porabljati maščobo. To sicer lahko pomaga ljudem pri hujšanju, vendar pa je posledica tega tudi zelo visoka količina ketonov v krvi. Ketoni so stranski produkt presnove maščob v jetrih in za zdaj še ni povsem jasno, ali ima lahko previsoka količina ketonov v materinem telesu negativen vpliv na razvoj ploda.

Problematično tudi pretiravanje z beljakovinami

Podobno problematična kot LCHF-dieta je lahko med nosečnostjo tudi prehrana, ki temelji na omejevanju ogljikovih hidratov in obenem na povečevanju vnosa beljakovin. Takšna prehrana pravzaprav predstavlja težavo že ob samem poskus zanositve. Raziskave pa obenem kažejo, da imajo nosečnice, ki zaužijejo veliko beljakovin, predvsem mesa in rib, pogosto povišane ravni kortizola. To pa lahko poveča tveganje, da bo imel vaš otrok pozneje težave s previsokim krvnim tlakom. Za zdaj torej ne obstajajo študije, ki bi dokazovale, da je omejevanje ogljikovih hidratov med nosečnostjo zdravo. Pri tem je seveda mišljeno tako zdravje otroka kot nosečnice. Ženske, ki zaužijejo veliko vlaknin, ki jih najdemo prav v kompleksnih virih ogljikovih hidratov, imajo na primer precej manj težav z zaprtjem, ki je pogosta posledica nihanja hormonov. Poleg tega pa vlaknine preprečujejo prehitro absorpcijo glukoze v krvni sistem. Če ste torej pozorni na to, da izbirate kakovostna živila, ogljikovi hidrati nikakor niso nekaj, česar bi se morali bati, ampak povsem nasprotno. Seveda pa je pomembno, da ne zanemarite niti beljakovin in maščob.

SHARE
Karmen Jordan
Diplomirana slovenistka in literarna komparativistka, podiplomska študentka; njen vsakdan je prepreden z branjem in pisanjem. Dolgi sprehodi brez cilja, s katerimi občasno prekine svojo običajno rutino, ji pomagajo, da zbistri misli in si nabere novih moči.