Imate opravka s čustvenim vampirjem?

Ko imamo opraviti z nekom, ki iz nas »sesa« voljo, optimizem in nas spravlja v slabo razpoloženje, govorimo o tako imenovanem »čustvenem vampirju«.


Kako ga prepoznati in se z njim soočiti?

Čustveni vampirji so ljudje, ki iz nas »spijejo« vso energijo. To dosežejo z izigravanjem, čustvenim izčrpavanjem, nadzorom, vpletanjem ipd. Seveda šele po tem, ko so si pridobili naše zaupanje. Nasedemo jim zato, ker pogosto znajo ustvariti zelo dober vtis, vedejo se šarmantno, prijazno in celo teatralno. S tako osebo nimate težav samo vi, temveč tudi njihova okolica. Da bi se zaščitili pred njenim izčrpavanjem, ji morate, ko jo enkrat prepoznate, znati postaviti meje.

Čustveni vampir

Kakšna je »diagnoza« čustvenih vampirjev?

Pri čustvenih vampirjih oziroma tatovih energije gre v resnici za ljudi z osebnostnimi motnjami. Poznamo dramatične, ekscentrične in anksiozne motnje.

Med dramatične motnje sodijo: antisocialne (manipuliranje, nasilje, želja po nadvladi, do cilja prek trupel), narcistične (nekdo, ki poveličuje samega sebe in izkorišča druge), histrionične (nekdo, ki zapeljuje in je podvržen dramatiziranju) in mejne osebnostne motnje (čustveni izbruhi, samomorilna nagnjenja, grožnje).


V naslednjo skupino motenj uvrščamo ekscentrične motnje. Sem spadajo: paranoidne (nekdo, ki je oprezen, sumničav, išče skrite motive), shizoidne (nekdo, ki ima znake samozadostnosti, hladnosti, apatičnosti, se izolira, živi v fantazijskem svetu) in shizotipske osebnostne motnje (oseba se ne zmeni za nikogar, nenavadno razmišlja in se vede).

V tretji skupini so anksiozne motnje. To so: odvisnostne (bolestna odvisnost v medsebojnih odnosih), izogibajoče (oseba se izogiba ljudem ali situacijah zaradi strahu pred zavrnitvijo) in obsesivno-kompulzivne osebnostne motnje (težnje po perfekcionizmu, prisotnost sklicevanja na pravila).

Čustveni vampir

Kako reagirati, ko imate opravka s čustvenim vampirjem?

Opisali bomo nekaj najpogostejših »tipov« čustvenih vampirjev. Gre pravzaprav za ljudi z eno od zgoraj opisanih osebnostnih motenj.

Ste že kdaj srečali človeka, ki misli, da se svet vrti okoli njega? V tem primeru imate opravka z narcisom, ki hlepi po pozornosti in ga preveva močan občutek lastne pomembnosti. Ni zmožen čustev, kot sta brezpogojna ljubezen in empatija. V zvezi postane zadržan in hladen, če partner ne pleše tako, kot on igra. Partnerja kaznuje z molkom ipd.


Rešitev: zavarujte se! Zavedajte se, da imate opraviti s sebično in čustveno omejeno osebo. Ne postanite odvisni od nje in ji ne zaupajte lastnih čustev.

Naslednji pogost tip čustvenega vampirja je dramatik. Zanj je značilno pretiravanje pri popolnoma nepomembnih stvareh.

Rešitev: ohranite mirno kri in ne pustite, da vas zajame ta dramatični val. Ostanite prijazni, a postavite jasne meje.

Ko imate opraviti z nadzornikom, vam ta oseba verjetno narekuje, kako se morate počutiti. Če se vaši občutki in vaše mnenje ne skladajo z njihovimi pravili, vas bodo skušali nadvladati ter v vas sprožiti občutek manjvrednosti.


Rešitev: ne poskušajte ga nadzirati, a jim samozavestno pojasnite, da sicer cenite njihovo mnenje, a da morate o tem premisliti sami. Nikar jim ne dajte občutka, da ste žrtev.

In že smo pri četrtem pogostem tipu čustvenih pijavk. Gre za ljudi, ki nenehno igrajo žrtve. Sebe imajo za »uboge« in menijo, da so vsi proti njim.

Rešitev: prijazno postavite meje. Lahko jih nekaj časa poslušate, vendar jim nato dajte vedeti, da boste pogovor nadaljevali le, če se bosta pogovarjala o rešitvah.

Ste že kdaj imeli opravka z nekom, ki nenehno govori? Gre za osebo, ki je zagotovo ne zanimajo vaša čustva. Ne pusti vam do besede in vam ne da priložnosti, da bi izrazili svoje poglede, mišljenje, doživljanje in občutke.

Rešitev: pri takem človeku ne boste dosegli veliko z neverbalno komunikacijo. Odzivajo se na odločen, jasen in glasen govor. Opravičite se, da neradi prekinjate, vendar bi morali nekaj dodati. Recite jim, da bi radi tudi vi aktivno sodelovali v pogovoru. Ostanite vljudni in nevtralni, saj boste tako bolj učinkoviti.

*****************