Borovnice, čudež narave in domače zdravilo

Borovnice so izjemen gozdni sadež, ki ima ogromno dobrodejnih učinkov na zdravje. Prepoznamo jih po temni modro-vijolični barvi, značilni za živila, ki vsebujejo največ antioksidantov. Velikokrat jih dodajamo sladicam, vendar bi jih zaradi edinstvene kombinacije učinkovin, ki jih vsebujejo, morali uživati dnevno – vsaj dve skodelici na dan (mimogrede, so nizkokalorične).


Kaj vse lahko naredijo borovnice za naše zdravje?

Ne boste našli veliko živil, ki imajo vse to, kar imajo borovnice. Že ena sama porcija borovnic vsebuje tolikšno količino antioksidantov, kot pet porcij korenja, jabolk, bučk ali brokolija. Študija, ki jo je obljavil časopis Journal of Clinical Nutrition, je pokazala, da imajo tisti, ki si dnevno privoščijo skledo borovnic, višjo raven antioksidantov v krvi. To ima pomembno vlogo pri preprečevanju bolezni srca in ožilja, sladkorne bolezni, raka (predvsem raka dojke), degenerativnih bolezni oči (rumena pega, očesna mrena) in starostne onemoglosti. Študije so nadalje pokazale, da borovnice blažijo učinke Alzheimerjeve bolezni in demence. Ne pozabimo, da izboljšujejo tudi videz kože ter zmanjšujejo kolobarje in gubice okoli oči.

borovnice

Magična moč antocianina

Temnejša kot je jagoda, bolj je bogata s pigmentom antocianinom, ki ima na zdravje skorajda čudodelne učinke. Antocianini so pomemben del družine flavonoidov, ki, širše, spadajo med polifenole. Antocianini so rastlinske hranilne snovi, ki borovnicam omogočajo, da delujejo kot močni antioksidati, in jim hkrati dajejo lastnost protivnetnega delovanja. Predvsem divje borovnice vebujejo vsaj pet vrst antocianina. Njegova ključna naloga je nevtralizacija škode, ki jo prosti radikali povzročajo na celicah in tkivu. Poleg tega skupaj z vitaminom C in ostalimi antioksidanti spodbujajo nastanek kakovostnega kolagena, sestavnega dela tkiv, in s tem krepijo sistem kapilar. Ta pomembna učinkovina spodbuja tudi širjenje krvnih žil in zavira strjevanje krvi oz. nastajanje krvnih strdkov (tako kot aspirin). Študije so potrdile, da antocianin med drugim spodbuja delovanje možganov: še posebej učinkuje na predele, ki so zadolženi za gibanje oz. motoriko. Prav zato borovnice pozitivno vplivajo na ljudi z multiplo sklerozo.

Še en močan antioksidant: elagična kislina

Raziskave so pokazale, da elagična kislina v borovnicah ovira nastajanje tistih reakcij v metabolizmu, ki povzročajo raka. Dokazano je, da imajo ljudje, ki uživajo sadje, bogato z elagično kislino, kar 3-krat manj možnosti za nastanek raka v primerjavi s tistimi, ki uživajo zelo malo ali nič elagične kisline. Poleg borovnic jo najdemo še v rdečih malinah, robidnicah in črnem ribezu, zelo veliko pa je je tudi v semenih jagodičja. Zapomnite si, da so našteti gozdni sadeži resnično bogati z elagično kislino: vsebujejo je od 3-krat do 9-krat toliko kot drugi njeni viri (oreški, ameriški orehi, jagode) in skoraj 15-krat več kot ostale vrste sadja in zelenjave.


Domače zdravilo proti prebavnim in urološkim težavam

Že Indijanci so borovnice uporabljali za lajšanje prebavnih težav. V njih so namreč velike količine pektina, topne vlaknine, ki lajša težave z diarejo. Tanin v borovnicah preprečuje napenjanje, polifenoli pa delujejo antibakterijsko. Borovnice in tudi brusnice ugodno vplivajo tudi na sečila: njihove učinkovine namreč preprečujejo bakteriji E. coli, povzročiteljici vnetja sečil, da bi se nalepila na sluznico sečevodov in mehurja.

Zamrznjene, suhe, stisnjene … Izbira je vaša!

Borovnice so sezonski sadež, njihova sezona pa je kratka, omejena na poletni čas. Med letom si lahko pomagamo z zamrznjenimi borovnicami, v terapevtske namene pa uživamo suhe. Privoščimo si lahko tudi sok ali že pripravljeno borovničevo mezgo oz. džem (brez dodanega sladkorja).

Industrijsko predelani sokovi iz jagodičja, grozdja in granatnih jabolk so lahko zelo bogati z antocianini, saj se s predelavo nekaj tanina izvleče tudi iz olupkov. Najboljši sokovi so tisti, ki imajo na dnu usedlino. V njej so namreč koščki olupkov, ki so v omenjenih sadežih primarni vir antioksidantov. Sok, ki ima usedlino, zato pred uporabo pretresite.

Če kupujete suho sadje, izbirajte organsko. Suho sadje je namreč zelo koncentrirano in če je bilo škropljeno s kemikalijami, se v končnem produktu skoncentrirajo tudi slednje. Borovnic in brusnic sicer s kemikalijami ponavadi ne škropijo, kar pa ne velja za jagode in grozdje (posledično so škropljene tudi rozine). Razlika med svežim in suhim sadjem je sicer le v tem, da suho vsebuje malo vitamina C. Ostale pozitivne lastnosti sadja se ohranijo tudi, ko je sadje posušeno.


Uživajte čim več različnih gozdnih sadežev

Svetujemo vam, da poleg borovnic uživate še pester nabor ostalega jagodičevja, ki je bogato s polifenoli. Vsak polifenol znotraj posamezne jagode je edinstven; brusnice na primer vsebujejo veliko flavonoida kvercetina, ki ima zelo močne protivnetne učinke. Poleg tega antioksidanti najbolje delujejo v skupinah. Zato se ne omejite le na uživanje ene vrste gozdnih sadežev – za najboljše rezultate jejte čim več različnih.

*****************