Imate med tekom bolečine v kolenu?

S pomladjo so na plan prišli tekači, ki jim hladno vreme prej ni odgovarjalo. Ob prijetnih toplih dnevih se mnogi najraje sprostijo s tekom v naravi. Tek je zdrav, odganja stres, krepi telesno moč, zmanjšuje srčno-žilne bolezni in povečuje naravno odpornost organizma. Vseeno pa ima tudi svoje slabe strani. Pri tekačih namreč pogosto prihaja do številnih poškodb. Najpogostejše so bolečine v kolenu, ki pa se jih z malo znanja lahko tudi znebite ali celo izognete.


Tekaško koleno

Veliko tekačev na neki točki izkusi poškodbo, kjer pride do bolečine v sprednjem delu kolena. Rečemo ji kar tekaško koleno in je najpogostejša poškodba pri teku.

Ta se nekaterim zdi kot smrt in davki – neizogibna. Mnogi so zaradi nje prenehali s treningi zaradi skrbi, da bo konstantna bolečina privedla do operacije kolena ali drugih težav.

Tek in bolečine v kolenu

Raziskave kažejo

Kljub študijam, ki kažejo, da 30 – 50 odstotkov tekačev trpi zaradi poškodb, te niso neizogibne in neozdravljive.


Verjetnost poškodbe je odvisna od vpliva zunanjih dejavnikov, kot je tekaška površina, pretečena razdalja in pogostost vadbe, hitrost teka, starost in izkušnje tekača, prejšnje poškodbe, tekaška obutev, predhodno ogrevanje in raztezanje mišic ter tehnika teka. Priporočljivo je teči po mehkih, gozdnatih tleh, kjer stopala in posledično koleno ne trpijo tako, kot na trdem betonu.

Trening mora biti prilagojen sposobnostim tekača. Raziskave kažejo, da so bolj usposobljeni tekači manj podvrženi poškodbam. Zakaj? Ker bolj poslušajo svoje telo in ne delajo pogostih napak, ki povzročajo poškodbe.

Študije navajajo še en faktor, ki je močno povezan s tveganjem, to je prejšnja poškodba. Če ta ni dobro ozdravljena, se lahko ponovi. Zato si morate vzeti čas in v celoti rehabilitirati nastalo poškodbo, da ta ne postane trajna.

Simptomi tekaškega kolena

Glavni simptom je bolečina nad pogačico, ki je po navadi na začetku blaga in se jo občuti le med tekom. Sčasoma bolečine v kolenu postajajo vse bolj intenzivne tako med tekom kot tudi v času mirovanja, če se s treningom nadaljuje.


Tistim z bolečino v pogačici se lahko postopno pojavi tudi bolečina okrog roba ali pod pogačico med ali po teku. Poleg tega lahko bolečine v kolenu čutite tudi med izvajanjem počepov, spuščanjem po stopnicah oziroma hribu ali med sedenjem dlje časa. Občasno lahko pride do blage otekline okrog pogačice, pogosto pa je tudi pokanje pogačice pri upogibanju in ravnanju kolena.

Zdravljenje in preprečevanje poškodb in bolečine v kolenu

Tecite po mehkejših površinah in dolžin ne povečujte za več kot 10% na teden, tek po vzpetinah pa uvajajte postopoma. Prepričajte se, da imate ustrezno tekaško obutev, ki bo ustrezala vašemu stopalu.

V svoj trening vpeljite vaje za moč. Te bodo okrepile mišice okrog kolena, kar lahko prepreči morebitne poškodbe. Ne pozabite na raztezne vaje sprednjih in zadnjih stegenskih mišic ter goleni.

Študije so pokazale, da igra pomembno vlogo pri okrevanju bolečine pogačice tudi krepitev kolka.


Pozorni bodite na pogosto nestabilno stopalo. Večina tekačev postavlja stopalo na tla preko pete, saj zahteva najmanjšo mišično silo, pomeni pa tudi največjo obremenitev. Takšna postavitev je pogosto eden od vzrokov poškodbe kolena, saj se problemi s stopalom prenesejo višje na sklepe in koleno. Udarec s peto povzroči obračanje petnice in stopala v še večji meri, kar povzroči zamik sklepnih površin v kolenu. Tipična posledica je bolečina na prednjem zunanjem delu kolena. Zato mora biti prvi kontakt med stopalom in površino s prednjim ali srednjim delom stopala.

Tek je učinkovit

Kljub vsemu tek blagodejno vpliva na naše zdravje, zato se mu ne izogibajte in v primeru poškodb ravnajte pravilno. V kolikor je to potrebno, tudi z obiskom zdravnika. Tek je najlažje dostopen način gibanja, potrebna je le volja. Postaja vse bolj priljubljena rekreacija med ljudmi, vedno več pa je tudi tekaških tekmovanj, ki so zelo obiskana. Treninga se lotite pravilno in naredite nekaj za svoje zdravje.

*****************