Ajda – zdravo tradicionalno »superživilo« iz naše kuhinje

Ajda sicer spada med dresnovke, vendar jo pogosto dojemamo kot eno izmed žit. Poznana je že več stoletij. Po nekaterih podatki naj bi v določenih predelih Azije uspevala že najmanj 1000 let pred našim štetjem. Čeprav ajda izvira iz Azije, pa ima tudi v naši kuhinji zelo pomembno mesto.

Ajda je tradicionalno žito, ki vsebuje zelo malo maščob, obenem pa je polna različnih zdravih hranilnih snovi, ki jih naše telo potrebuje za normalno delovanje. Med drugim lahko v njej najdete tudi precej beljakovin, vlaknin in antioksidantov, seveda pa tudi vitaminov in mineralov.

Ajda - tradicionalno žito

Ker ajda ne vsebuje glutena, je zelo priljubljena tudi pri ljudeh s celiakijo. Možnosti uporabe ajde v prehrani so zelo raznolike. Pripravite lahko na primer ajdovo kašo in jo postrežete kot prilogo ali pa uporabite kot osnovo zdrave in nasitne solate, v sladicah pa lahko enostavno zamenjate belo moko z ajdovo in tako poskrbite, da bodo precej bolj zdrave, kot bi bile sicer.

Uživajte ajdo za zniževanje holesterola in krvnega tlaka

Z rednim uvrščanjem ajde v različnih oblikah na svoj jedilnik boste zmanjšali vnetja in znižali raven škodljivega holesterola v telesu. Po drugi strani pa lahko ajda zviša raven koristnega HDL-holesterola. Posledično bo tudi tveganje za različna srčno-žilna obolenja precej nižje. V ajdi najdemo tudi rutin, fitokemikalijo, ki velja za odličen antioksidant, še posebej koristen za srce in ožilje. Rutin izboljšuje prekrvavitev ter pomaga zniževati krvni tlak in povišan holesterol, podobno pa velja tudi za vlaknine, s katerimi je bogata ajda.

Več ajde, manj kroničnih obolenj

Med najpomembnejše antioksidante v ajdi sodijo fenolne spojine, ki preprečujejo številna kronična obolenja, med drugim tudi raka, in skrbijo za normalno delovanje možganov, jeter in prebavnega sistema. Antioksidanti v telesu zavirajo negativen vpliv škodljivih prostih radikalov in preprečujejo t. i. oksidativni stres, zato boste s pomočjo ajde precej bolj zdravi in vitalni.

Ajda dober rastlinski vir beljakovin

Iščete dobre rastlinske vire beljakovin? Ajda zagotovo sodi na ta seznam. V njej najdemo 12 pomembnih aminokislin, ki predstavljajo gradnike beljakovin. Tako je redno uživanje ajde še posebej priporočljivo za vegetarijance in vegane. Med drugim se v ajdi nahajata tudi 2 vrsti esencialnih aminokislin, torej takšnih, ki jih naše telo ne more tvoriti samo, zato je pomembno, da jih v telo vnesemo s prehrano. Omenjeni aminokislini sta lizin in arginin, ki sta sicer redki v živilih rastlinskega izvora.

Z ajdo do boljše prebave

Zaradi visoke vsebnosti vlaknin je ajda odlična izbira tudi za vse, ki imate težave s prebavo. Ajda lahko celo zaščiti prebavne organe pred rakom, infekcijami in drugimi težavami, kar je povezano z že omenjenim preprečevanjem oksidativnega stresa. Vlaknine v ajdi poskrbijo tudi za uravnavanje apetita, zato vam ne bo treba jesti zelo kaloričnih obrokov, da se boste nasitili.

Ajda za preprečevanje diabetesa

Medtem ko imajo mnogi drugi viri ogljikovih hidratov precej visok glikemični indeks, za ajdo to ne velja. Kompleksni ogljikovi hidrati, ki jih vsebuje ajda oziroma izdelki iz ajde, se v krvni obtok absorbirajo počasi, kar prepreči pretirana nihanja sladkorja v krvi. Posledično lahko uživanje ajde ublaži morebitne težave s pogosto utrujenostjo, obenem pa zmanjša tveganje za diabetes tipa 2. Slednje je povezano tudi z dejstvom, da lahko ajda zmanjša odpornost celic na inzulin.

SHARE
Karmen Jordan
Diplomirana slovenistka in literarna komparativistka, podiplomska študentka; njen vsakdan je prepreden z branjem in pisanjem. Dolgi sprehodi brez cilja, s katerimi občasno prekine svojo običajno rutino, ji pomagajo, da zbistri misli in si nabere novih moči.